۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
سایه نشت اطلاعات نهانی بر بازار سهام

در برنامه شمارش معکوس دوشنبه همراه با حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل نشت اطلاعات نهانی در بورس تهران و تاثیر آن بر روند بازار پرداخته شد.

فردای اقتصاد: اطلاعات نهانی در بورس، اطلاعاتی هستند که پیش از انتشار به صورت عمومی، تنها در دسترس تعداد کمی از افراد هستند. همین مسئله موجب می‌شود که افرادی که این اطلاعات را در دست دارند، بتوانند با توجه به این مسئله، زودتر از سایرین دست به معامله زده و نظم و تعادل بازار را بر هم بزنند. وجود این اطلاعات موجب می‌شود که فعالان بازار نسبت به وجود عدالت حاکم بر این بستر دچار تردید شوند. چرا که برخی از افراد می‌توانند با تکیه بر این اطلاعات و انجام معاملات نهانی، به سودهای فراوانی دست پیدا کنند و این مسئله با عدالت و برابری میان سرمایه‌گذاران تناقض دارد.
موضوع نشت اطلاعات نهانی در بورس تهران و تاثیر آن بر روند فرسایشی دو سال گذشته بازار سرمایه همواره مورد بحث کارشناسان بوده است. در برنامه شمارش معکوس دوشنبه همراه با حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل نشت اطلاعات نهانی در بورس تهران و تاثیر آن بر روند بازار پرداختیم. وی اعتقاد داشت که این موضوع چندین سال است بازار سرمایه را با مشکلاتی مواجه کرده و حاکمیت شرکتی را به عنوان یکی از دلایل اصلی آن نام برد. او افزود که سازمان بورس باید به دنبال راهکاری برای جلوگیری از این اتفاق باشد و انتشار شفاف و عمومی تخلفات به جای گزارش‌های ناقص و نامشخص می‌تواند در حل این مشکل تاثیرگذار باشد. وی همچنین برای پیگیری و مطالبه‌گری این موضوع از سمت سهامداران خرد و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، ضمن تاکید بر نبود هیچگونه پل ارتباطی موثر برای ارائه پیشنهادات و انتقادات با سازمان بورس و نهاد ناظر، راه‌اندازی کانون سهامداران خرد که مدت‌هاست مغفول مانده است را امری مهم تلقی کرد.


انتشار عمومی تخلفات به کارایی بورس کمک می‌کند؟

برخی مواقع در فضای مجازی انتقاداتی نسبت به معاملات الگوریتمی و ایجاد رنج منفی در بازار سرمایه از این طریق مطرح می‌شود. حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که تنها انتشار تخلفات موجود از سوی سازمان بورس بدون اقدامات جدی کافی است یا نه؟ اعتقاد داشت: سرمایه‌گذارانی که این روزها در بازار سهام فعالیت دارند برخلاف سال ۹۹ سهامداران حرفه‌ای بوده و از قدرت تشخیص بالایی در این موارد برخوردارند. انتشار این تخلفات به فعالیت این سهامداران کمک کرده و به نوعی زمینه را برای اجرای عدالت فراهم خواهد کرد.
او افزود: اما این نکته نیز بسیار مهم است که انتشار اطلاعات بدون برخورد جدی از سوی مقام ناظر راهگشا نیست و سازمان بورس باید در زمینه برخورد جدی با این دست تخلفات قدم‌های موثری بردارد؛ البته تاکنون اطلاع‌رسانی کاملی در رابطه با برخورد جدی با تخلفات گذشته و وضع جریمه مناسب برای آن‌ها جهت آگاهی سهامداران صورت نگرفته است.


پشت پرده عدم برخورد قاطع سازمان بورس با متخلفین

سازمان بورس اطلاعات کاملی از روند معاملات نمادهای مختلف دارد، اما تاکنون برخورد جدی از سوی این سازمان مشاهده نشده و اطلاع‌رسانی مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است، رضایی‌پور در رابطه دلیل عدم برخورد قاطع سازمان بورس با تخلفات عنوان کرد: نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کرد مقرراتی است که سازمان برای برخورد با تخلفات در اختیار دارد و تجربه‌های گذشته حاکی از آن است که با وجود اینکه سازمان بورس اطلاعات جامعی از روند معاملات در اختیار دارد اما به دلیل مقررات و برخی از صلاحدیدهای خاص برخورد جدی با این موارد صورت نمی‌گیرد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: شفافیت قوانین و وحدت رویه عوامل تاثیرگذاری در بهبود روند رسیدگی به تخلفات هستند. در قوانین افردای که مستقیما تحت نظر سازمان هستند، در صورت تخلف با برخوردهای جدی از سوی سازمان مواجه می‌شوند چراکه قانون ابزارهای مناسب را در اختیار سازمان قرار داده است اما در رابطه با سهامداران به نظر می‌رسد سازمان اختیارات لازم را در اختیار ندارد. 
وی تاکید کرد: با توجه به از دس رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس پس از تحولات سال ۹۹ و شرایط نامساعد اقتصاد کشور به نظر می‌رسد شفافیت، رفع ابهامات و رسیدگی مناسب به تخلفات، اعتمادسازی و آشتی سهامداران با بازار را به دنبال خواهد داشت.


چرا ناظر صدای بورسی‌ها را نمی‌شنود؟

با توجه به اینکه بسیاری از تخلفات صورت گرفته در بورس ایران آشکار است و در بسیاری از این موارد به سهامداران زیان‌های زیادی تحمیل شده است. حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکاری  که در پیگیری و مطالبه‌گری این موضوع از سمت سهامداران خرد و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه باید دنبال شود، ضمن تاکید بر نبود هیچگونه پل ارتباطی موثر برای ارائه پیشنهادات و انتقادات با سازمان بورس و نهاد ناظر، راه‌اندازی کانون سهامداران خرد که مدت‌هاست مغفول مانده است را امری مهم تلقی کرد.


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار