۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
زلزله خاموش در حال بلعیدن ایران

در جهان واحد فرونشست زمین بر حسب میلی‌متر است اما در ایران بر حسب سانتی‌متر گزارش می‌شود. این روند سریع فرونشست زمین تبعات بسیار مخربی دارد، به گونه‌ای که به آن زلزله خاموش می‌گویند.

ایسنا: دکتر رسول زرگرپور، معاون اسبق امور آب وزارت نیرو با اشاره به شاخص‌های متفاوت در شناسایی و اندازه گیری گازهای گلخانه‌ای در کشور گفت: به‌طور کلی حجم گازهای گلخانه‌ای در کشور زیاد و روبه افزایش است، که این خود موجب افزایش گرمای زمین و تغییرات اقلیمی می‌شود.

وی در ادامه از بین تعارف متفاوت تغییرات اقلیمی به یکی از جامع‌ترین آنها پرداخت و گفت: تغییرات اقلیم یک پدیده اتمسفری - اقیانوسی در مقیاس جهانی در دراز مدت است که این پدیده از عواملی چون فعالیت‌های خورشیدی و غیره متاثر می‌شود.

زرگرپور با بیان اینکه مهم‌ترین تاثیرات اقلیم بر منابع آب، کشاورزی و دامداری، امور بهداشتی، جنگل‌ها و تنوع زیستی و... حاکم است، تصریح کرد: تغییر زمانی و مکانی بارش‌ها، تغییر نوع بارش‌ها، تغییر جریان‌های سطحی و زیرزمینی، گسترش پدیده­ ریزگردها، گسترش وسیع فرونشست زمین و.. از اثرات تغییر اقلیم بر منابع آبی است.

معاون اسبق امور آب وزارت نیرو با اشاره به اینکه در جهان واحد فرونشست زمین بر حسب میلی‌متر است اما در ایران بر حسب سانتی‌متر گزارش می‌شود، گفت: این روند سریع فرونشست زمین تبعات بسیار مخربی دارد، به گونه‌ای که به آن زلزله خاموش می‌گویند.

وی با بیان اینکه میزان تبخیر منابع آب در ایران سه برابر متوسط تبخیر جهانی است، گفت: از ۴۵۰ محدوده مطالعاتی کشور ۳۵۳ محدوده یعنی ۷۸ درصد از مناطق ممنوعه هستند.

زرگرپور در ادامه به شرح اثرات تغییر اقلیم برمنابع آب تا ۲۰۴۰ پرداخت و گفت: سیل نقطه مقابل خشکسالی است، همیشه باور بر این است که در مناطق خشک به دلیل عدم بارش‌ها سیل اتفاق نمی‌افتد درحالی که این امر کاملا بالعکس است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها