۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

طبق گزارش اکونومیست در سال ۲۰۲۲ وین و کپنهاگ بهترین شهرهای اروپا و استانبول و باکو بدترین شهرها برای زندگی بودند.

فردای اقتصاد: کاهش محدودیت‌های کرونایی، قرنطینه‌ها و ماسک‌زدن‌ها زودتر از همه در اروپای غربی خود را نشان داد. علت آن هم واکسیناسیون گسترده و سریع بود. همین عادی شدن سریع زندگی بعد از پاندمی کرونا، یکی از عواملی بوده که شهرهای اروپای غربی در شاخص زیست‌پذیری شهرهای جهان با سرعت بیشتری رشد و بهبود داشته‌اند.

بهترین شهرهای اروپا برای زندگی

این شاخص ۱۷۲ شهر در سراسر جهان را در پنج دسته: فرهنگ و محیط زیست، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌ها و ثبات مقایسه می‌کند. بسیاری از قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان در نسخه امسال در اروپای غربی هستند؛ وین برای سومین بار در پنج سال گذشته مقام اول را به خود اختصاص داد. کپنهاگ و زوریخ هم به جمع پنج شهر برتر راه یافتند.

بازگشایی سریع میانگین نمرات زیست‌پذیری این منطقه را به چیزی نزدیک به قبل از همه‌گیری بازگردانده است و آن را به قابل زندگی‌ترین منطقه در سطح جهان تبدیل کرده است. 

در فهرست کل شهرهای مورد بررسی در جهان، همه به جز یکی از ده جهش بزرگ سال در رتبه‌بندی در اروپای غربی بوده است و در بین این ده شهر تنها لس‌آنجلس بوده که ۱۸ پله صعود داشته اما اروپایی نبوده است. 

سه شهری که بیشترین بهبود رتبه را داشتند در آلمان بودند: دوسلدورف، فرانکفورت و هامبورگ. البته همه قسمت‌های قاره از پیشرفت‌های یکسانی برخوردار نبودند. به عنوان مثال، شهرهای اروپای شرقی با سرعت کمتری در مسیر بهبود قابلیت زیست‌پذیری است. میانگین شاخص زیست‌پذیری در شرق اروپا اکنون ۲۰ واحد کمتر از غرب این قاره است.

استانبول بدترین شهر اروپا

استانبول، تنها شهر ترکیه که در این رتبه‌بندی قرار دارد، کمترین امتیاز را در اروپا داشته است. رهبری اقتدارگرایانه روزافزون در دوران رجب طیب اردوغان در کنار تورم شدید و افت شاخص‌های اقتصادی، کیفیت زندگی در استانبول را را کاهش داده و به اعتقاد اکونومیست آن را تبدیل به بدترین شهر اروپایی برای زندگی کرده است.

همچنین واحد هوش اکونومیست معتقد است باکو، پایتخت آذربایجان که یکی از فاسدترین کشورهای اروپا بر اساس سازمان شفافیت بین‌الملل است، بعد از استانبول دومین شهر کمتر قابل زندگی در اروپا است. طبق شاخص اکونومیست، امتیاز زیست‌پذیری باکو ۵۸ و استانبول ۵۷ است. این در حالی است که تهران امتیاز ۴۴ را به دست آورده و در سال ۲۰۲۲ دهمین شهر بد جهان برای زیستن بود. (بخوانید: بهترین شهرهای خاورمیانه برای زندگی)

مسکو و سن پترزبورگ از روسیه هم دچار افت شدند، زیرا رژیم ولادیمیر پوتین بیشتر به سمت جنگ و خشونت متمایل شد. همچنین پس از حمله پوتین در اوایل سال جاری به اوکراین، تحلیلگران اکونومیست نتوانستند نظرسنجی خود را برای کیف، پایتخت اوکراین، به پایان برسانند. پایتخت اوکراین از سال ۲۰۱۴ در رده بندی اروپا یا آخرین یا در رتبه یکی مانده به آخر قرار گرفته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار