۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
کشورهای دیگر سراغ چه گوشی‌هایی می‌روند؟

پر فروش‌ترین برند تلفن همراه در ایران برند سامسونگ است. حدود نیمی از گوشی‌هایی که در بازار موبایل کشور ما به فروش می‌رسد مدل‌های این برند هستند. این برند مدل‌های بسیار متنوعی را وارد بازار کشور ما و دیگر کشورهای جهان کرده است. در سال‌های اخیر برند شیائومی با عرضه محصولات مشابه سامسونگ و قیمت به مراتب پایین‌تر به رقابت با این برند می‌پردازد.

رویداد۲۴: بازار گوشی در کشور ما و کشورهای دیگر تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. یکی از دلایل مهم این تفاوت، قیمت گوشی‌های مختلف بوده که با توجه به قیمت دلار و ارز در هر کشور محاسبه می‌شود. به‌روز بودن مدل دستگاه نیز روی قیمت آن تاثیر دارد. با نزدیک شدن به زمان رونمای مدل‌های جدید شرکت‌های تولیدکننده گوشی، مدل‌های قدیمی قیمت پایینی پیدا می‌کنند. قیمت مدل‌های جدید افزایش پیدا کرده و در هر کشور طرفداران مختلفی دارند. اختلاف گوشی‌ها در بازار ایران نسبت به بازارهای دیگر کشورها بین ۲ تا ۱۹ میلیون است.

علاقه به برندهای مختلف در ایران و جهان

همان طور که می‌دانید گوشی‌های موبایل برندهای بسیار متنوعی دارند. به دلیل کیفیت پایین برخی برندها، فروش آنها به حدی کم است که کمتر سر زبان خریداران جای افتاده‌اند. بیشتر مردم به دلیل هزینه‌های بالایی که برای خرید موبایل می‌پردازند به دنبال یک گوشی با کیفیت هستند. از برندهای محبوب در ایران و جهان می‌توان به سامسونگ، شیائومی و اپل اشاره کرد. با پیشرفت زیادی که این برندها در چند سال اخیر داشته‌اند بازار فروش این برندها بسیار داغ است.

پر فروش‌ترین برند تلفن همراه در ایران برند سامسونگ است. حدود نیمی از گوشی‌هایی که در بازار موبایل کشور ما به فروش می‌رسد مدل‌های این برند هستند. این برند مدل‌های بسیار متنوعی را وارد بازار کشور ما و دیگر کشورهای جهان کرده است. در سال‌های اخیر برند شیائومی با عرضه محصولات مشابه سامسونگ و قیمت به مراتب پایین‌تر به رقابت با این برند می‌پردازد. برند شیائومی پیشرفت قابل توجهی در کسب سهم از بازارهای جهانی داشته است. برند اپل در بسیاری از کشورها جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا محسوب می‌شود. با پیشرفت شیائومی این برند توانست جایگاه برند اپل را تصاحب کند.

مقایسه سهم فروش برندهای مختلف در ایران و جهان

امروزه به دلیل رضایت بسیاری از خریداران برند شیائومی، بسیاری از مردم به خرید از این برند مشتاق شده‌اند. در بازار ایران حدود ۳۰ درصد فروش گوشی، سهم برند شیائومی بوده و برند اپل کمتر از ۱۰ درصد سهم دارد. دلیل اصلی فروش کم گوشی‌های اپل قیمت بسیار زیاد آنها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشی‌ها در بازار کشور ما نسبت به معادل دلاری آنها کمی بیشتر خواهد بود.

اختلاف قیمت در کشور ما و بازار کشورهای دیگر به حدود ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. این اختلاف باعث شده که مردم کشور ما کمتر به فکر تعویض گوشی خود باشند، اما در بسیاری از کشورها این اتفاق نمی‌افتد. مردم کشور ما به دلیل قیمت بالای گوشی‌ها کمتر به سمت مدل‌های به‌روز می‌روند و تا حد امکان از گوشی قدیمی خود استفاده می‌کنند. در کشورهای مدرن که گوشی‌ها با قیمت مناسبی به‌دست خریداران می‌رسد خرید مدل‌های جدید به راحتی انجام می‌شود. از این رو بیشتر گوشی‌ها نیز با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند.

اختلاف قیمت گوشی در ایران و جهان

قیمت گوشی در ایران و جهان به دلایل مختلفی متفاوت است. برای ورود یک گوشی از کشورهای دیگر به کشور ایران باید هزینه‌هایی برای عبور از مرز و گمرک صرف شود. این هزینه‌ها باعث افزایش قیمت نهایی گوشی موبایل می‌شود. یکی از فعالان واردکننده بازار موبایل کشور می‌گوید: «هزینه سرباری که به واردکننده تحمیل شده که حدود ۱۷ درصد است. این ۱۷ درصد باعث می‌شود که یک فروشنده گوشی را با قیمت بالایی به‌دست مصرف‌کننده برساند. محاسبه ۹ درصد ارزش افزوده نیز به قیمت گوشی اضافه شده و با توجه به عرض ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. به دلیل افزایش ۱۷ درصد مبنا و قیمت ارز روز، قیمت فروش بیشتر برندهای موبایل در کشور ما نسبت به معادل آن در بازار جهانی بسیار بیشتر است.»

وی افزود: «به دلیل همین اختلاف قیمت‌ها در کشورهای دیگر فروش گوشی از بازار خوبی بهره‌مند شده است. با توجه به زمان ورود گوشی موبایل به کشور ما و قیمت دلار در آن زمان، ممکن است یک گوشی با یک مدل یکسان با فاصله زمانی چند روزه با قیمت‌های گوناگون به فروش برسد. تمام این اتفاقات دست به‌دست هم می‌دهند تا بازار فروش گوشی موبایل در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر افت پیدا کند.»

جمع بندی

همان طور که از مطالب بالا متوجه شدید قیمت گوشی‌های مختلف در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر متفاوت است. این اختلاف قیمت گاهی کم و گاهی بسیار زیاد خواهد بود. نوسان در بازار فروش یک محصول بدترین چیزی است که در فروش آن تاثیر دارد. این تاثیرات اکثرا منفی هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها