۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
خوش‌بینی و ثبات در بازار رمزارزها

بازار رمزارزها توانسته به رغم هجوم اخبار منفی ثبات خود را حفظ کند. قیمت بیتکوین تا حوالی ۲۴ هزار دلار رشد کرد.

با وجود اخبار منفی که این روزها از سطح دنیا به گوش می‌رسد اما بازار کریپتوکارنسی توانسته است ثبات خود را به خوبی حفظ کند. این اتفاق به معنی وجود خریداران مصر در بازار و همچنین عدم تمایل فروش شدید در بین سرمایه‌گذاران است.

به دلیل  احساسات مثبت موجود در بازار، بیت کوین در هفته گذشته توانست تا حوالی ۲۴ هزار دلار رشد کند اما اعلام نرخ بیکاری اندکی از سرعت رشد آن کاست. در روز آینده نرخ تورم ایالت متحده در ماه جولای منتشر خواهد شد. در صورتی که نرخ تورم کاهش یافته باشد، خبر خوبی برای بازارها خواهد بود.

تنش‌های ژئوپولتیک تهدید جدیدی برای بازارها

اوضاع اقتصاد کلان در دنیا چندان مساعد به نظر نمی‌رسد و اکثر شاخص‌ها منعکس کننده شرایط رکودی در پیش رو هستند.

در هفته گذشته شاهد تنش ژئوپولتیک میان آمریکا، چین و تایوان بودیم. این موضوع از سه جهت اهمیت زیادی دارد. در درجه اول در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران ریسک گریزتر خواهند شد و از بازارهایی مثل کریپتوکارنسی که با ریسک زیادی همراه هستند خارج می شوند.

از طرف دیگر چین و آمریکا از بزرگترین اقتصادهای دنیا هستند و تنش بین این دو می‌تواند صدمات بزرگی را به اقتصاد جهانی وارد کند. در این شرایط ارزهای دیجیتال نیز در امان نخواهند بود و به احتمال زیاد دچار نوسانات شدیدی خواهند شد.

و در آخر تایوان بزرگترین تولید کننده چیپست در دنیاست. در سال ۲۰۲۰ کمبود این تراشه باعث افزایش چندین برابری قیمت کارت‌های گرافیک که یکی از اجزا اصلی ماینرها است، شد. جنگ در تایوان مشکلات بزرگی را در کل دنیا و اقتصادها به وجود خواهد آورد که گریبان کرپیتوکارنسی را نیز خواهد گرفت.

در حال حاضر وقوع جنگ میان این کشورها دور از ذهن به است اما ادامه تنش‌ها می‌تواند به ضرر بازارها تمام شود.

رکود اقتصادی

با افزایش تورم و شروع سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، وقوع رکود اقتصادی یکی از بزرگترین نگرانی‌های موجود را تشکیل می‌دهد. تولید ناخالص داخلی ایالت متحده در طی دو فصل اخیر روند نزولی داشته است. نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله به بالای ۳ درصد رسیده و اختلاف آن با اوراق قرضه ۱۰ ساله همواره رو به افزایش است. شاخص PMI افت کرده و نماگرها وضعیت تولید کاهشی بوده‌اند.

تمام این موارد از یک رکود قریب‌الوقوع خبر می‌دهند. اما در این بین نرخ بیکاری در روند کاهشی قرار داشته و با ۰.۱ درصد افت به ۳.۵ درصد رسید. ایجاد ۵۰۰ هزار شغل به همراه ۶.۷ درصد رشد حقوق و دستمزدها، به معنی افزایش قدرت خرید و رشد احتمالی تورم خواهد بود.

در چند هفته گذشته، پیش بینی‌ها از افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو خبر می‌داد اما بعد از انتشارنرخ بیکاری، انتظار می‌رود که ایالت متحده سیاست سخت‌گیرانه‌تری را در پیش گرفته و نرخ بهره را تا ۰.۷۵ درصد افزایش دهد. این موضوع اتفاق خوبی برای بازارها محسوب نمی‌شود.

تصمیم نهایی فدرال رزرو بستگی بالایی به نرخ تورم ماه جولای دارد. در صورتی که تورم در این ماه کاهش یابد، می‌توان امیدوار بود که روند سیاست‌های انقباضی نیز نرم‌تر و ملایم‌تر گردد.

نرخ تورم در روز چهارشنبه اعلام خواهد شد و روند کاهش آن خبر خوبی برای بازارها خواهد بود.

شاخص‌های آنچین از کف قیمتی خبر می‌دهند

شاخص‌های زیادی نشان دهنده شرایط کنونی بیت کوین هستند. یکی از مواردی که می‌توان با بررسی آن به کف‌ها و یا سقف‌های احتمالی پی برد، میزان هولدرهای کوتاه مدت و بلند مدت است.

در روندهای صعودی هولدرهای بلند مدت کم کم اقدام به شناسایی سود و خروج از بازار می‌کنند. در مقابل تعداد هولدرهای کوتاه مدت که تحت تاثیر جو حاکم و رشد قیمت‌ها وارد بازار شده‌اند، رو به افزایش است. در واقع شرایط به این گونه است که هولدرهای بلندمدت بازار را به هولدرهای کوتاه مدت واگذار می‌کنند.

اما در کف‌های قیمتی هولدرهای کوتاه مدت از روند منفی موجود ناامید شده و از بازار خارج می‌شوند و قسمت اعظم بازار در دست هولدرهای بلند مدت خواهد بود. در کف‌های قیمتی سال ۲۰۱۸ و قبل‌تر، معمولا ۶۰ درصد بازار در دست هولدرهای بلند مدت بوده است.

در حال حاضر در حدود ۶۳ درصد بازار را هولدرهای بلند مدت تشکیل می‌دهند و کمتر از ۴۰ درصد آن در دست هولدرهای کوتاه مدت است. بنابر آنچه در گذشته رخ داده، می‌توان انتظار داشت که بیت کوین در حال تشکیل کف قیمتی باشد.

 بازار رمزارزها روی خط ثبات

رشد قیمت بیتکوین به رغم کاهش تقاضا

در حال حاضر میزان تراکنش‌های بیت کوین و کارمزد آنها در سطح بسیار پایینی قرار دارد که نشان دهنده کمبود تقاضای موثر در بازار است. در واقع در شرایط این چنینی نمی‌توان انتظار رشد قیمتی سنگین و پایداری را داشت. اما با این وجود قیمت بیت کوین در هفته گذشته تا محدوده ۲۴ هزار دلار افزایش یافت.

به طور کلی، اغلب بازار فیوچر و یا همان بازار آتی تعیین کننده قیمت بیت کوین است. در هفته گذشته به دلیل سنتیمنت و احساسات مثبت موجود در بازار، اغلب معامله گران در موقعیت خرید و یا لانگ قرار گرفتند که این موضوع به رشد قیمت‌ها کمک کرد. اما به طور کلی فاندینگ ریت در سطح بسیار پایینی قرار دارد که نشان دهنده عدم وجود تمایلات قوی در بازار است.

همچنین رشد صورت گرفته و احساسات حاکم چندان قوی نیست و ممکن است به سادگی تغییر مسیر دهند. به نظر می‌رسد انتشار خبر نرخ تورم در روز آینده، باعث ایجاد اندکی ترس در بازار گشته است.

 بازار رمزارزها روی خط ثبات

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

در تایم فریم روزانه بیت کوین همچنان در ابر کمو ایچی‌موکو قرار دارد که خبر از نوسان احتمالی در چند روز آینده دارد. در حال حاضر سطح ۲۴ الی ۲۵ هزار دلار مهمترین مقاومت تکنیکالی این رمزارز به شمار می‌رود.

در تایم فریم هفتگی نیز بیت کوین بعد از ۹ هفته، با یک کندل ضعیف به زحمت توانست در بالای میانگین متحرک ۲۰۰ هفتگی قرار بگیرد.

در اندیکاتور MACD شاهد کراس صعودی هستیم که نشانه مثبتی تلقی می‌شود اما واگرایی مثبت در این اندیکاتور دیده نمی‌شود.

RSI نیز در روند صعودی قرار دارد اما اکنون مقاومت خط روند نزولی را در پیش رو دارد که اگر در روز آینده خبر کاهش نرخ تورم ایالت متحده منتشر شود، می‌توان امیدوار بود که این خط روند نزولی به سمت بالا شکسته شود.

 بازار رمزارزها روی خط ثبات

به طور کلی وضعیت بازار تا حد بالایی وابسته به نرخ تورم است. در صورتی که سیاست‌های انقباضی موثر واقع شده و نرخ تورم در مسیر نزولی قرار گیرد می‌توان به رشد قیمت بیت کوین امیدوار بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha