۵ راهکار برای وقتی مغزتان قفل شده

یک عارضه عجیب ذهنی و ۵ راهکار مقابله با آن
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
۵ راهکار برای وقتی مغزتان قفل شده

بسیاری از ما در غیرمنتظره‌ترین (و نامناسب‌ترین) زمان، یک انسداد ذهنی را تجربه کرده‌ایم. علائم چنین تجربه‌ای چیست و چگونه می‌توان از آن خلاص شد؟

فردای اقتصاد: ممکن است شما یک روز پرانرژی باشید و روز دیگر نه. به عنوان مثال شاید دانشجوی دکترای باشید، در حالی که مدیر یک کسب‌وکار هستید و همزمان درگیر یک ازدواج ناموفق. در چنین شرایطی خود را متعهد می‌دانید بدون در نظر گرفتن تأثیر فشارها بر زندگی هر کاری را که قرار است، انجام دهید. اما یک روز متوجه می‌شوید که تمرکز و علاقه‌ای به تکمیل کار ندارید. بازدهی ندارید و دیگر کاری نمی توانید انجام دهید. این شرایط آشنا به نظر می‌رسد؟ اگر اینطور باشد، شما یک انسداد ذهنی را تجربه کرده‌اید.

تشخیص علائم

شاید این نخستین تجربه در انسداد ذهن شما باشد اما آخرین نخواهد بود.وقتی درگیر دوره‌های طولانی تحریک ذهنی باشید، استرس طولانی‌مدت را تجربه کنید و در دوره‌ای بسیار پرکار از زندگی خود  باشید، متوجه می‌شوید که مستعد انسدادهای ذهنی شده‌اید. در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید در خود نسبت به آن‌ها هشیار باشید:

-احساس ناامیدی و سرخوردگی دارید.

-سعی می‌کنید برای به پایان رساندن یک کار فشار بیاورید اما احساس می‌کنید گیر کرده‌اید.

- در انجام هر کاری که نیاز به فکر کردن، استراتژی یا خلق کردن داشته باشد مشکل دارید.

- در تولید هر چیزی با کیفیت بالا مشکل دارید.

-توصیف اینکه چه احساسی دارید و چه چیزی را تجربه می‌کنید برایتان دشوار است.

یکی از دشوارترین تجربیات در مورد تجربه یک انسداد ذهنی این است که نمی‌توان آن را دید، مساله‌ای که تشخیص آن را سخت می‌کند. علاوه بر این، یک انسداد ذهنی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، طول مدت آن متفاوت است و ممکن است در ناخوشایندترین زمان اتفاق بیفتد. شدت آن نیز می‌تواند از حاد تا طاقت‌فرسا متغیر باشد.

عوامل کمک کننده به این عارضه

عوامل متعددی می توانند به بلوک‌های ذهنی کمک کنند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

-فرسودگی ذهنی: در تمام طول روز و شب با درگیر شدن مداوم در فعالیت‌های خلاقانه، بیش از حد از مغز کار می‌کشید. گاهی به دلیل تصمیم‌گیری بیش از حد، دچار خستگی ذهنی می‌شوید.

-کمبود خواب: وقتی با در اختیار داشتن تنها ۲۴ ساعت شبانه روز، ۸ ساعت به کار تمام وقت شما اختصاص داده می‌شود، ۶ ساعت به کسب‌وکار خود می‌پردازید، دو ساعت برای رفت و برگشت و سه ساعت برای آشپزی، حمام کردن و گذراندن وقت با خانواده و دوستان. به طور متوسط، این برنامه روزانه پنج ساعت برای شما وقت می‌گذارد تا بخوابید. مدت زمان توصیه‌شده برای خواب در روز شش تا هشت ساعت است. در این شرایط به مغزتان برای استراحت در جهت ارایه عملکرد صحیح زمان کافی نمی‌دهید.

-بی نظمی محیطی: فضای کاری شما باید شفافیتی را که هنگام کار می‌خواهید منعکس کند. وقتی محیط کارتان به هم ریخته است، بیشترین مشکل را برای تمرکز روی یک کار دارید.

-سندروم ایمپوستر: افرادی هستند که حتی طی گذراندن دوره دکترا به تجربه و توانایی‌هایشان در بالاترین سطح شک دارند. احساس نمی‌کنند که در رشته‌شان متخصص هستند. این باعث می‌شود که توانایی‌هایشان را زیر سوال می‌برند. این افراد می‌خواهند هر آنچه که ارائه می‌دهند کامل باشد و از قضاوت می‌ترسند.

غلبه بر یک انسداد ذهنی

هنگامی که بتوانید علت اصلی انسدادهای ذهنی خود را شناسایی کنید، این نیمی از نبرد است. نیمه بعدی شامل انجام برخی اقدامات برای کمک به غلبه بر آن است تا بتوانید به اهداف خود برسید. چند مورد را برای این هدف می‌توانید امتحان کنید:

-فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: ما پر از انرژی هستیم و وقتی این انرژی راکد می‌شود، انسدادهای ذهنی ایجاد می‌شود. درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم به جلوگیری و حذف انیدادهای ایجاد شده کمک می‌کند. از نظر فیزیکی، ورزش خون را به مغز پمپاژ می‌کند، که می‌تواند به ما کمک کند شفاف‌تر فکر کنیم.

-یک کتاب رنگ‌آمیزی بردارید و رنگ‌آمیزی را شروع کنید: رنگ‌آمیزی آرامش‌بخش است و به شما این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از قدرت مغز، خلاقیت خود را به جریان بیاندازید. این می‌تواند به مغز و بدن شما برای بهبود عملکرد مغز کمک کند. هنگام رنگ‌آمیزی، قسمت‌های مختلفی از نیمکره‌های مغز ما فعال می‌شوند.

-برای خواب خود برنامه‌ریزی کنید: قرار دادن خواب خوب در برنامه زندگی به تنظیم میزان خواب کمک می‌کند. با خواب بیشتر، مغز شما زمانی برای استراحت دارد.

-مدیتیشن روزانه: مدیتیشن ابزار قدرتمندی است که می‌تواند به ما کمک کند حواس پرتی و افکار منفی را حذف کنیم. این به ما کمک می‌کند تا با ضمیر ناخودآگاه خود در تماس باشیم و افکاری را که ما را عقب نگه می‌دارند رها کنیم. همچنین باعث ایجاد آرامش در درون ما می‌شود، که به ما کمک می‌کند در هر شرایطی شفافیت ذهنی پیدا کنیم.

-دستی در موسیقی داشته باشید: موسیقی می‌تواند به عنوان نوعی درمان به ما کمک کند تا احساسات را پردازش کنیم و به عنوان یک عامل آرام‌بخش عمل می‌کند. گوش دادن به موسیقی نیز تاثیرات فوق‌العاده مثبتی بر مغز ما دارد.

مهمترین چیزی که باید در هنگام گیر افتادن در انسداد ذهنی به خاطر بسپارید، این است که کنار رفتن از کاری که به آن مشغولید، همیشه یک گزینه است. کمی برای استراحت و تغییر تمرکز خود وقت بگذارید. به هر حال، با چنین مشکلی، ادامه کار فقط شما را ناامید می‌کند، چیزی که هرگز مفید نیست. در عوض، برای امتحان برخی از پیشنهادات بالا وقت بگذارید.

منبع: Entrepreneur

نویسنده: فانیکه-کیارا یانگ

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار