۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
متانول‌ساز بزرگ بورس در دام قیمت‌گذاری یوتیلیتی

پتروشیمی زاگرس با انتشار گزارشات فصل تابستان خود زیان با ۱۲۸ میلیارد تومانی با زیان ۵۳ تومانی به ازای هر سهم مواجه شد.

فردای اقتصاد: پتروشیمی زاگرس بزرگ‌ترین متانول‌ساز ایران و چهارمین متانول‌ساز بزرگ جهان در فصل پاییز به مانند زمستان ۱۴۰۰ با زیان مواجه شد. وجه تمایز زیان «زاگرس» در تابستان ۱۴۰۱ و زمستان ۱۴۰۰ وجود نرخ گاز ۵هزار تومان در تمامی ‌ماه های تابستان است اما کلیت ماجرا برای هر دو فصل به افت محسوس نرخ فروش متانول با وجود افزایش بخشی از بهای تمام شده باز می‌گردد. «زاگرس» در فصل تابستان سال جاری با  زیان بیش از ۱۲۸میلیارد تومانی و حاشیه سود خالص منفی۲.۲ درصد مواجه شد. اما دلیل این کاهش حاشیه سود چه بود؟

متانول‌ساز بزرگ بورس در دام قیمت‌گذاری یوتیلیتی
سودآوری فصلی پتروشیمی زاگرس

پس از کاهش بیش از ۲۵ درصدی نرخ متانول CFR چین عوامل مختلف و مهمی چون افزایش نرخ گاز  و اکسیژن را عمده عامل زیان این شرکت دانست. گاز خوراک در سال جاری با وجود سقف ۵هزار تومانی بین ۱۶ تا ۱۸ سنت و نرخ اکسیژن به ۱۲ سنت رسیده است که این ارقام به نوعی رشد قابل توجه نرخ گاز و ۳ برابری اکسیژن را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که نرخ‌های جدید یوتیلیتی اعلام شد و با افزایش ناگهانی بیش از ۳.۵ برابری نرخ یعنی ۲هزار و ۸۰۰ تومان یا ۱۲ سنت اعتراض متانول‌سازان از جمله زاگرس را به همراه داشت؛ به طوری که انجمن صنفی این صنف نرخ اعلامی را نپذیرفت و اعلام این نرخ را به تجدید نظر شورای رقابت ارجاع داد اما مرکز ملی رقابت این رای را نپذیرفت و بنا بر اعلام مدیران این شرکت دعوی به دیوان عدالت اداری ارجاع داده خواهد شد.

زاگرس به عنوان بزرگترین مشتری مبین بیش از ۷۰ درصد خوراک خود را از مبین تامین می‌کند؛ و همچنین مبین بیش از ۲۰ درصد محصولاتش را به زاگرس می‌فروشد، این موضوع می‌تواند در همبستگی این دو شرکت به سودآوری یک‌دیگر از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

بهای تمام شده هر تن متانول زاگرس با محاسبه بهای تمام شده و نرخ دلار نیما، در فصل تابستان ۲۳۰ تا ۲۴۰ دلار گزارش شده است که نسبت به فصل بهار با رشد ۱۲ درصدی همراه شده است. شرکت در این فصل توانسته است هر تن متانول را با میانگین نرخ ۲۸۰ دلار به فروش برساند؛ قابل توجه است که زاگرس بیش از ۷۰ هزار تن از متانول فصول گذشته خود را در این فصل به فروش رسانده است.
با تمام مسائل پیش‌آمده برای زاگرس، متین دیداری مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که درصورت ادامه‌دار بودن چنین نرخ هایی، زاگرس به دنبال تاسیس واحد یوتیلیتی خواهد رفت.

حال باید دید در ادامه تصمیمات دیوان عالی اداری در مورد دعوی حقوقی مبین و زاگرس و همچنین مجوز وزارت نفت در مورد احداث واحد یوتیلیتی و هزینه‌های صرفه به مقیاس این موضوع برای شرکت چه سرنوشتی را رقم خواهد زد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار