۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
رکورد ۴۱ ساله تورم در این کشور اروپایی شکست

شاخص بهای مصرف کننده انگلستان در ماه اکتبر به ۱۱/۱ درصد رسید که بالاترین سطح تورم از اکتبر ۱۹۸۱ به شمار می‌رود.

فردای اقتصاد: تورم بریتانیا در ماه اکتبر به بالاترین سطح ۴۱ ساله یعنی ۱۱.۱ درصد رسید که بالاتر از رقم مورد انتظار ۱۰.۶ درصد سالانه بود. بخش عمده رشد قیمت مصرف‌کننده در بریتانیا در این ماه ناشی از فشار قیمت مواد غذایی، حمل و نقل و انرژی بر خانوارها بود. این بالاترین سطح تورم از اکتبر ۱۹۸۱ بر اساس داده ها است. 

فایننشال تایمز در این خصوص نوشت: افزایش شگفت‌انگیز قیمت‌ها در ماه اکتبر شرایط دشواری را برای بیانیه پاییزی جرمی هانت، وزیر دارایی جدید انگلیس در روز پنجشنبه ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که بانک انگلستان مجبور است نرخ‌های بهره را بیشتر افزایش دهد تا تورم را به هدف ۲ درصدی کاهش دهد. انتظار می رود BoE در ماه دسامبر نرخ ها را ۵۰ واحد پایه دیگر از نرخ فعلی ۳ درصد افزایش دهد. در ماه اکتبر، افزایش شدید هزینه‌های زندگی ناشی از افزایش قیمت گاز، برق و مواد غذایی با وجود تضمین قیمت انرژی توسط دولت، قبض‌های گاز و برق را برای یک خانوار با مصرف متوسط ​​هر دو سوخت به ۲۵۰۰ پوند محدود کرد. بر اساس گزارش ONS، تورم قیمت مواد غذایی به ۱۶.۵ درصد در سال افزایش یافته که بالاترین رقم در ۴۵ سال گذشته است.

گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد ONS، گفته: «در طول سال گذشته، قیمت گاز نزدیک به ۱۳۰ درصد افزایش یافته است و برق نیز حدود ۶۶ درصد افزایش یافته است.

البته یک نقطه نسبتا روشن در این ارقام به چشم می‌خورد. تورم اصلی، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، در ماه اکتبر در سطح ۶.۵ درصد ماه سپتامبر ثابت ماند. با این حال، اقتصاددانان امیدوار بودند که این میزان در اکتبر به ۶.۴ درصد کاهش یابد. هانت جنگ روسیه در اوکراین را به دلیل تشدید بحران هزینه زندگی مقصر دانست، اما متعهد شد در بیانیه پاییز «تصمیمات سخت اما ضروری در مورد مالیات و مخارج» اتخاذ کند تا به کاهش تورم کمک کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار