راز مشترک جف بزوس و ایندرا نویی

برای موفقیت در پیچیدگی‌های امروزی چه می‌توان کرد؟
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
راز مشترک جف بزوس و ایندرا نویی

فرض کنید می‌خواهید به طور واضح با گسترده‌ترین گروه مخاطبان ارتباط برقرار کنید. آیا باید طوری بنویسید که گویی برای یک دانش‌آموز کلاس هشتم می‌نویسید، یا یک دانش‌آموز دبیرستانی یا یک دانشجو؟ پاسخ این پرسش ممکن است شما را شگفت‌زده کند. کلاس هشتم!

فردای اقتصاد: کارماین گالو، استاد دانشگاه هاروارد در مقاله خود که در نشریه فوربس به چاپ رسیده، پرده از رازی مشترک در موفقیت دو فرد مشهور جهان، جف بزوس و ایندرا نویی برداشته است. او در این مقاله نوشت: در حین تحقیق در مورد کتاب جدیدم، با نام "طرح بزوس"، متوجه شدم که آمازون به کارمندان و رهبران خود می‌آموزد که برای نوشتن در سطح کلاس هشتم تلاش کنند. تجزیه و تحلیل من از تمام بیست و چهار نامه به سهامدارانی که بزوس به عنوان مدیر عامل آمازون نوشت (در مجموع نزدیک به ۵۰۰۰۰ کلمه)، روند قابل توجهی را نشان می‌دهد. با بزرگ‌تر شدن و پیچیده‌تر شدن آمازون، خواندن آن نامه‌هاآسان‌تر شد. با اجرای تمام نامه‌ها در ابزارهای نرم‌افزاری مانند Grammarly، متوجه شدم که خواندن ۷۰٪ کامل از نامه‌های بزوس برای اکثر افراد دارای تحصیلات کلاس هشتم یا نهم (۱۳ تا ۱۵ سال) "آسان" است.

نکته اصلی اینجاست: نمره خوانایی کلاس هشتم به این معنا نیست که نوشته یا ارائه شما باید شبیه یک دانش آموز کلاس هشتمی باشد. این سادگی به این معنی است که مخاطبان شما انرژی کمتری برای درک کلمات شما مصرف می‌کنند. به عنوان مثال، این مقاله از امتیاز کلاس هشتم به عنوان سطح خواندن برخوردار است، به این معنی که طبق نرم‌افزار  Grammarly، «خواندن آن برای بیشتر بزرگسالان باید نسبتاً آسان باشد».

راز  این است: اگر درک مطلب را آسان کنید، مخاطبان شما احساس رضایت بیشتری خواهند کرد. و یک مخاطب خوشحال بیشتر احتمال دارد محصول شما را بخرد یا از ایده شما حمایت کند. از کلمات کوتاه برای صحبت در مورد چیزهای سخت استفاده کنید.

یکی از تاکتیک‌هایی که بزوس برای ساده‌سازی نوشته‌هایش استفاده می‌کند، استراتژی است که می‌توانید به راحتی آن را اتخاذ کنید، به خصوص اگر موضوع شما بسیار فنی یا پیچیده باشد. بزوس از کلمات کوتاه برای صحبت در مورد چیزهای سخت استفاده می کند. به عنوان مثال، بزوس در سال ۲۰۰۷ در پاراگرافی که تقریباً تماماً از کلمات یک و دو هجایی تشکیل شده بود، درباره نرم‌افزار Kindle نوشت.

به گفته بزوس، « اگر به کلمه‌ای برخورد کردید که نمی‌شناسید، می‌توانید به راحتی آن را جستجو کنید. شما می‌توانید کتاب‌های مورد نیاز خود را جستجو کنید ... اگر چشمان شما خسته است، می‌توانید اندازه فونت را تغییر دهید. چشم انداز ما برای Kindle هر کتابی است که تا به حال به هر زبانی چاپ شده است، همه در کمتر از ۶۰ ثانیه در دسترس هستند.» (این پاراگراف در زبان انگلیسی عمدتا از کلمات یک یا دو سیلابی تشکیل شده است.)

بیان ایده‌های بزرگ به زبان ساده نشانه نبوغ است. این سخن از کیست؟ نابغه‌ای به نام دانیل کانمن. کانمن در کتاب پیشگامانه خود به نام "اندیشیدن، سریع و آهسته" می‌نویسد: «اگر برایتان مهم است که معتبر و باهوش باشید، از زبان پیچیده در جایی که زبان ساده‌تر کار می‌کند، استفاده نکنید.» وقتی شک دارید و نمی‌دانید از کدام کلمه استفاده کنید، کلمه کوتاه را انتخاب کنید.

حیاتی‌ترین ابزار ارتباطی

به گفته ایندرا نویی، مدیرعامل سابق شرکت پپسی در کلاس جدید خود در مستر کلاس، «ساده‌سازی ، یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای ارتباطی است که می‌توانید داشته باشید. اگر به مردم یک پیام ساده بدهید که قلبشان را تحت تأثیر قرار دهد، بهتر از این است که به آنها پیامی پیچیده بدهید که نمی‌دانند معنی آن چیست.»

نویی اعتراف کرد که اهمیت ساده کردن پیچیدگی‌ها را به سختی آموخته است. نویی در حین تحصیل در دانشکده کسب‌وکار ییل، برای پیشرفت از سال اول به دوم، باید یک کلاس ارتباط شفاهی و کتبی را می‌گذراند. متأسفانه او رد شد و مجبور شد دوباره دوره را بگذراند. او به یاد می‌آورد: «استدلال‌های من خیلی پیچیده بود. آنها در دانشگاه ییل به من یاد دادند که پیام را ساده کنم. به جای تفکر قیاسی، که همه حقایق را بیان می‌کند و سپس به نتیجه می‌رسد، با تفکر استقرایی شروع کنید. بگویید، «فکر می‌کنم این جواب است، زیرا...» مردم باید بدانند که شما به کجا می‌روید.»

نویی می‌گوید که توانایی او در ساده‌سازی اطلاعات پیچیده و برقراری ارتباط مؤثر به او نسبت به همتایانش در حین بالا رفتن از نردبان ترقی در شرکت پپسی، برتری داده است. این مهارت به او صلاحیتی داد که تعداد کمی از افراد می‌توانستند با آن برابری کنند. هنگامی که رئیس یا مدیر عامل نویی به کسی نیاز داشتند که کوهی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند، آن‌ها را معنا کند و به سادگی و واضح درباره آن‌ها ارتباط برقرار کند، بلافاصله به نویی فکر می‌کردند. نویی می‌گوید: «شما نمی‌توانید در مهارت‌های ارتباطی بیش از حد سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین روی بهبود مهارت‌های سخنرانی و ارتباط عمومی خود سرمایه‌گذاری کنید، اما این سرمایه‌گذاری را در جایی متمرکز کنید که بیشترین سود را دارد.

مهارت‌های ارتباطی و رهبری برای موفقیت در محیط کار رقابتی امروزی حیاتی هستند. مدیران، همتایان، هم تیمی‌ها و مشتریان شما روزانه با بمباران داده‌ها و اطلاعات روبرو هستند. یک ارتباط‌گر مؤثر کسی است که می‌تواند هیاهوها را کاهش دهد، اولویت‌ها را تعیین ‌کند و پیچیدگی را به بینش‌های عملی تبدیل نماید. همه به دنبال افراد ساده‌کننده هستند. چنین کسی می‌تواند تو باشی آن را به یک مهارت تبدیل کنید و به این ترتیب متمایز خواهید شد.

منبع: فوربس

نویسنده: کارماین گالو، استاد دانشگاه هاروارد

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha