۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
بازارهای برنده در آبان ۱۴۰۱

کدام گزینه‌های سرمایه‌گذاری در هشتمین ماه سال بیشترین سود را از آن سرمایه‌گذاران کردند؟

فردای اقتصاد: دومین ماه پاییز در حالی پایان یافت که بازارهای سرمایه‌گذاری همگی صعودی بودند. در این میان سکه با ثبت رشد ۸.۷ درصدی صدرنشین شد. قیمت دلار ۸.۱ درصد افزایش یافت تا این بازار نیز در رتبه دوم بازارهای پرسود آبان‌ماه جای گیرد. شاخص کل بورس با رشد ۷.۶۵ درصد رتبه سوم را در اختیار گرفت و خودرو نیز آبان را با رشد ۶.۵ درصدی به پایان رساند. در بازار ارزهای دیجیتال اما قیمت بیت‌کوین 18 درصد نزول کرد.

چشم‌انداز دلار و طلا پس از عقب‌نشینی از اوج

سکه و دلار برای دومین ماه متوالی بیشترین بازدهی بازارها را نصیب خود کردند. دلار آبان را حوالی ۳۳ هزار تومان آغاز کرد، تا نزدیکی ۳۷ هزار تومان صعود کرد و سپس به کانال ۳۵ بازگشت. ناآرامی‌های داخلی موجب شد تا کورسوی امید به برجام کمرنگ‌تر شود و در همین حال، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نیز سوخت رشد دلار شدند.

سکه نیز همسو با دلار تا یک قدمی سقف تاریخی خود پیش رفت. در نیمه دوم ماه، علیرغم عقب‌نشینی دلار، قیمت طلای جهانی به بالای مرز ۱۷۰۰ دلار بر اونس افزایش یافت و از سکه حمایت کرد. اما سکه که با توجه به رشد ۸.۱ درصدی دلار و افزایش ۵.۲ درصدی قیمت دلار، پتانسیل رشد شدید را داشت، تنها ۸.۷ درصد رشد کرد. در همین راستا، حباب قیمت سکه افت نسبتا جدی داشت. بانک مرکزی هم با انتشار اوراق دلار و اوراق سکه تلاش کرد تا بخشی از التهاب این بازارها را در آبان بخواباند.

دلار در حالی سومین ماه پاییز را آغاز می‌کند که برخی سیگنال‌های مثبت در جهت گفت‌وگوی تهران و واشنگتن (از جمله سفر وزیر خارجه عمان به تهران) دیده می‌شود. اما تداوم ناآرامی‌ها و اظهارات صریح برخی مقامات غربی، چشم‌انداز کاهش تنش‌ها را مه‌آلود کرده است.

بازارهای برنده در آبان ۱۴۰۱

قیمت خودرو جدی‌ترین رشد سال را تجربه کرد

قیمت خودرو در آبان با ۶.۵ درصد افزایش، شاهد جدی‌ترین رشد ماهانه سال جاری بود. صعود قیمت دلار از حوالی ۳۳ به نزدیکی ۳۷ هزار تومان به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت خودرو مطرح می‌شود. خودرو در روزهای پایانی ماه هم علیرغم عقب‌نشینی دلار از اوج، به صعود ادامه داد.

رشد قیمت‌ها در خودروهای داخلی شدیدتر بود. به طوریکه شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان در مقیاس ماهانه ۷.۹ درصد رشد کرد. در حالیکه شاخص خودروهای چینی ۵ درصد افزایش داشت. دنا پلاس، پژو ۲۰۷، ساینا دنده‌ای، تیبا هاچبک و پژو ۲۰۶ پنج خودروی با بیشترین افزایش قیمت در آبان بودند که بین ۷ تا ۱۱ درصد رشد را تجربه کردند.

مهم‌ترین اتفاق بازار خودرو آغاز فرآیند ثبت سفارش واردات خودرو و نیز معرفی واردکنندگان رسمی خودرو و برخی خودروهای قریب‌الورود به کشور بود. ممنوع شدن واردات خودروهای فرانسوی به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و پاریس نیز جدیدترین تصمیم دولت در زمینه واردات خودرو بود.

در سوی دیگر، عرضه خودرو در بورس کالا با ورود ۲۰۷ به این بازار وارد فاز جدیدی شد. این خودروی پرتیراژ و نسبتا پرطرفدار داخلی با رقابت ۸۳ درصدی در بورس کالا همراه شد. خریداران ۲۰۷ را با احتساب تمام هزینه‌های جانبی ۴۵ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند. با حذف هزینه حدودا ۲۰ میلیون تومانی خواب سه ماهه پول، پژو ۲۰۷ همچنان حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان (معادل ۵ درصد) ارزان‌تر از بازار فروخته شد.

بازارهای برنده در آبان ۱۴۰۱

آمار مهم بورس در آبان ماه

بورس تهران در حالی معاملات هشتمین ماه سال را به پایان رساند که نماگرهای اصلی این بازار پس از ۵ ماه افت متوالی و کاهش ارتفاع بیش از ۱۷ درصدی در این مدت، مجددا مسیری صعودی را در پیش گرفت. به این ترتیب در مجموع دادوستدهای آبان، شاخص کل ۷.۷ درصد و نماگر هم‌وزن ۶.۷ درصد افزایش ارتفاع دادند. ضمن آنکه سبزترین آبان بورس تهران از سال ۸۸ رقم خورد. 
با این حال خروج سرمایه‌های حقیقی در شانزدهمین ماه متوالی متوقف نشد و در ۲۲ روز کاری آبان‌ماه، شاهد تغییر مالکیت سهامی به ارزش ۵۹۱۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. ضمن آنکه میزان خروج حقیقی‌ها نسبت به اولین ماه پاییز، ۲۳ درصد بیشتر بود.
ارزش معاملات سهام اما در آبان مسیری افزایشی را طی کرد و حتی در میانه ماه به حدود ۷ هزار میلیارد تومان رسید. هر چند ادامه شاهد نزول این متغیر مهم معاملاتی بودیم اما میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در هشتمین ماه سال ۳۵۰۷ میلیارد تومان برآورد شد که نسبت به مهر ماه ۶۸ درصد بیشتر بود.

بازارهای برنده در آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز تاریک رمزارزها

بیت کوین این ماه با یک سقوط دیگر تا محدوده ۱۵ هزار دلار ریزش داشت. عمده دلیل این ریزش برمی‌گردد به صرافی‌ FTX و خبر ورشکست شدن آن. ضربه اصلی زمانی وارد شد که بایننس ۵۰۰ میلیون دلار توکن بومی این پلتفرم را عرضه کرده و از خرید این صرافی به دلیل تخلفات احتمالی در آن خودداری کرد. در ماه گذشته نرخ تورم ایالت متحده منتشر شد که کمتر از انتظارات بود اما به دلیل روند منفی حاکم بر بازار، تاثیری در آن نداشت. به نظر می‌رسد همبستگی بیت کوین و شاخص‌های سهام نزدک و S&P500 رو به کاهش است، چرا که این دو شاخص عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین در ماه گذشته داشتند. همچنین به دلیل سقوط FTX، پلتفرم‌های کریپتویی زیادی در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند که این موضوع چشم‌انداز آینده رمزارزها را تیره کرده است.

بازارهای برنده در آبان ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار