فرصتی نادر برای بنگاه‌های سنتی

سیل اخراج‌ها به نفع کدام شرکت‌هاست؟
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
فرصتی نادر برای بنگاه‌های سنتی

در موج جدید تعدیل نیروها که در آمریکا و بسیاری نقاط دیگر جهان شکل گرفته است، بر خلاف رکودهای اقتصادی گذشته، وقتی که کارفرمایان افراد را اخراج می‌کنند، کارکنان اخراج شده از بخش فناوری طیف گسترده‌ای از مهارت‌های بسیار مورد توجه، از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون، علم داده و غیره برخوردارند.

فردای اقتصاد: در روند جدید بازار نیروی کار، وقتی افراد بی‌کار می‌شوند به دلیل برخورداری از مهارت‌های تخصصی بالا، شرکت‌های سنتی می‌توانند به استعدادهای جدیدی دسترسی پیدا کنند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها مدل‌های کسب‌وکار راکد خود را به مدل‌های دیجیتالی پویا جهت آماده شدن برای فضای تجاری متلاطم تبدیل کنند. نویسندگان مقاله‌ای در نشریه هاروارد بیزنیس ری‌ویو دلایل اخراج‌ این افراد مستعد را شناسایی کرده‌اند و توضیح می‌دهند که چگونه شرکت‌های غیرفناوری می‌توانند از هجوم ناگهانی استعدادهای فناوری به بازار افراد جویای کار بهره ببرند. در این مقاله آمده است:

معکوس شدن روند استخدام‌های بیش از حد

آنچه ما شاهدش هستیم، معکوس شدن روند استخدام‌های بیش از حدی است که در طول همه‌گیری شاهدش بودیم. مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، در پیامی به کارمندان در رابطه با اخراج‌های اخیر نوشت: «در شروع کووید، جهان به سرعت آنلاین شد و افزایش تجارت الکترونیک منجر به رشد بیش از حد درآمد شد. بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کردند که این یک شتاب دائمی است که حتی پس از همه‌گیری ادامه خواهد داشت... متأسفانه، آن‌طور که انتظار داشتم نشد.»

پاتریک کولیسون، مدیر عامل استرایپ، بیانیه مشابهی را در توضیح کاهش 14 درصدی کارکنان نوشت: «در آغاز همه‌گیری در سال 2020، جهان یک شبه به سمت تجارت الکترونیک چرخید. ما در طول سال‌های 2020 و 2021 شاهد نرخ‌های رشد بسیار بالاتری نسبت به آنچه قبلاً دیده بودیم... جهان اکنون دوباره در حال تغییر است.»

بخش فناوری برای چنین افزایش ناگهانی نرخ‌های بهره آماده نبود، که به طور چشمگیری ارزش شرکت‌هایی را که سودشان در آینده‌ای دور به دست می‌آمد را کاهش داد. این به این دلیل رخ می‌دهد که نرخ‌های تنزیل که در ارزش گذاری‌ها قرار می‌گیرند با نرخ‌های بهره افزایش می‌یابند. شاخص نسدک که شمار زیادی از شرکت‌های فناوری در آن دخیل‌اند، در سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است. صندوق‌هایی که از نظر فناوری تخصصی‌تر هستند، مانند صندوق نوآوری کشتی کتی وود، 65 درصد از دست داده‌اند. بسیاری از صندوق‌های فین تک و صندوق‌های رمزنگاری ورشکسته شده‌اند. فعالیت استارت‌آپ‌ها متوقف شده و عرضه‌های اولیه عمومی متوقف شده است. این امر بر برنامه‌های رشد شرکت‌های فناوری تشنه سرمایه، تأثیر می‌گذارد، شرکت‌هایی که اکنون روند استخدام‌های خود را با پیش‌بینی برنامه‌های رشد کاهش می‌دهند.

اما این چالش‌ها نباید بر شرکت‌های سنتی با اصول بنیادین تأثیر بگذارد، حداقل نه به اندازه‌ای که بر استارت‌آپ‌های جوان و فناوری تأثیر بگذارد. برخلاف سایر رکودها، حالا که کارفرمایان تعداد کارکنان خود را کاهش می‌دهند، افراد تازه اخراج شده طیف گسترده‌ای از مهارت‌های بسیار مورد توجه را ارائه می‌دهند. آمازون کارگران بخش الکسای خود را که به فناوری صوتی، هوش مصنوعی و اتوماسیون و سایر فناوری‌ها رسیدگی می‌کند، اخراج کرده است. توییتر کارکنان خود را از بخش‌های هوش مصنوعی اخلاقی، علم داده، یادگیری ماشین و تیم‌های مهندسی اخراج کرده است. در بسیاری نقاط دیگر جهان هم با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم.

فرصتی برای نوسازی شرکت‌های سنتی

پاندمی همچنین برگ جدیدی را برای نحوه عملکرد مشاغل باز کرد. سازمان‌ها نیاز به تغییر فرآیندهای کسب‌وکار را برای انعطاف‌پذیرتر شدن درک کردند. برای مثال، کار از راه دور به چیزی بیش از برگزاری کنفرانس‌های زوم از خانه نیاز دارد. مدیران در حال حاضر به همان اندازه که از یک دفتر شرکتی قادر به مدیریت کل معاملات ارزی بانکی خود هستند، از خانه هم قادر به انجام این کارهستند.

این تغییر دائمی و عمیق‌تر به سمت کار ترکیبی نیازمند سیستم‌های منابع انسانی جدید، تجدید ساختار گردش کار، پلت‌فرم‌های جدید و به‌روزشده تجارت الکترونیک، بهبود در مهندسی، بهبود امنیت سایبری و موارد دیگر است. شرکت‌هایی که در ساخت این سیستم‌ها در طول همه‌گیری بسیار کند بودند، اکنون می‌توانند با استفاده از این هجوم استعدادها به نفع خود سرمایه‌گذاری کنند.

یک سال پیش، یک مهندس نرم‌افزار جوان و مشتاق احتمالاً تمایل بیشتری به پیوستن به یک صرافی رمزنگاری داشت تا بخش تجارت الکترونیکی یک خرده‌فروشی حضوری. اکنون، با کاهش کارکنان شرکت‌های فناوری، یک خرده‌فروش حضوری یا هر شرکتی با اصول بنیادین سالم که هنوز به طور کامل مدرن نشده است، اکنون می‌تواند در استخدام استعدادهای مورد نیاز خود از شرکت‌های فناوری پیشی بگیرد.

تاریخ بارها و بارها به ما نشان داده است که رکودها و زمان‌های چالش‌برانگیز برندگانی را در میان کسانی ایجاد می‌کنند که از فرصت‌ها به نفع خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و دارایی‌ها، مشتریان، استعدادها و شایستگی‌های مناسب را با قیمت‌های مناسب به دست می‌آورند. موج اخیر اخراج‌ها نشان دهنده چنین زمانی است.

منبع: HBR

نویسندگان: ویجی گووینداراجان و انوپ سریواستاوا

مترم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار