۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
جاماندگی بورس در هفته رالی بازارها

معاملات بورس تهران در هفته دوم آذر با رشد ۰.۵ درصدی شاخص کل پایان یافت. دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری اما بازار سهام را در رشد هفتگی پشت سر گذاشتند.

فردای اقتصاد: معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۹ آذرماه مثبت پایان یافت و پس از دو هفته نزول کم‌مقدار، شاخص کل این بار ۰.۵ درصد افزایش ارتفاع داد و نماگر هم‌وزن که چند هفته‌ای است وضعیت مناسب‌تری را از جانب سهام با ارزش بازار پایین تجربه می‌کند، برای پنجمین هفته متوالی صعودی بود و ۱.۴۳ درصد دیگر رشد کرد. در میان دیگر گزینه‌های سرمایه نیز قیمت دلار با رشد ۳.۱ درصدی همراه شد و سکه نیز ۴.۵ درصد گران‌تر قیمت خورد. شاخص خودرو بورسان نیز که تغییرات قیمت سبدی از خودروهای داهلی و چینی پرطرفدار در کشور را نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت رشد ۲.۸ درصدی را تجربه کرد که البته خودروهای داخلی رشد قیمت ۵.۱ درصدی را نشان می‌دادند. در میان ارزهای دیجیتال نیز بیت‌کوین که هفته‌ها بود در مسیر کاهشی حرکت می‌کرد، در هفته گذشته رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب در هفته‌ای که همه بازارها به رشد قیمت ادامه دادند، بورس با ثبت کمترین رشد از دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری جاماند.

افزایش توجه به گروه‌های کوچک و عموما ریالی بورس تهران از مهمترین دلایل تداوم سبقت نماگر هم‌وزن از شاخص کل بود. در ابتدای هفته، همچنان شاهد قرار گرفتن سهام خودرو با کانون توجه سهامداران و افزایش قیمت این نمادها بودیم. با این حال در مقیاس هفته این غذایی‌ها بودند که بیشترین ورود سرمایه را تجربه کردند. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران سهام نشان از خروج ۵۱۸ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از جریان دادوستد سهام خبر می‌داد.

جاماندگی بورس در هفته رالی بازارها

در حالی که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای معاملات هفتگی خود را منفی آغاز کرده بود که رشد دلار مجددا به مدد بازار و افزایش تقاضا در سهام دلاری آمد تا سه روز پایانی هفته سبزپوش دنبال شود. دلار که پیش‌تر به کانال ۳۵ هزار تومانی عقب نشسته بود و معاملات کم نوسانی را تجربه می‌کند در نیمه دوم معاملات هفته گذشته به کانال ۳۶ هزار تومان بازگشت و از ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر رفت. با این افزایش نرخ بار دیگر شاهد تحرک تقاضا در سهام موسوم به سهام دلاری بودیم. به این ترتیب شاخص کل با برآیند هفتگی ۰.۵ درصدی، پس از دو هفته منفی مجددا سبزپوش شد.

جاماندگی بورس در هفته رالی بازارها

بورس هفته از دریچه صنایع

نماگر هم‌وزن در هفته‌ای که گذشت از همان ابتدا روندی مثبت را طی می‌کرد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از ۳۸ صنعت مورد بررسی بورس تهران، ۳۱ صنعت با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و در مقابل تنها هفت گروه هفته را منفی به پایان رساندند. در صدر این لیست اما گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» خودنمایی می‌کرد که در مجموع هفته رشد ۱۰.۲ درصدی را تجربه کرد. پس از آن نوبت به گروه ماشین‌آلات و تجهیزات رسید تا در مجموع هفته ۹.۲ درصد افزایش ارتفاع دهد و صنعت لاستیک و پلاستیک نیز ۵.۸ درصد رشد کرد. در آنسوی بازار نیز بیشترین افت هفتگی از آن گروه انتشار با کاهش ۴.۸ درصد شاخص شد و پس از آن نیز معدنی‌ها افتی ۱.۸ درصدی را مقیاس هفته ثبت کردند. بانکی‌ها نیز در هفته گذشته ۱.۱ درصد کاهش ارتفاع دادند.

سرنوشت کامودیتی‌ها در کشمکش اخبار جدید؟

روز گذشته و درحالیکه کشمکش‌های فراوانی بین اعضای اتحادیه اروپا درباره سقف قیمت نفت روسیه وجود داشت، در نهایت منابع دیپلماتیک به رویترز اعلام کردند که این بلوک بر سر هر بشکه ۶۰ دلار اجماع کرده است. پیش از این یک منبع موثق در بروکسل گفته بود که اروپا احتمالا سقف قیمت نفت روسیه را علیرغم درخواست لهستان و کشورهای بالتیک برای کاهش بیشتر، ۶۲ دلار برای هر بشکه تعیین می‌کند؛ ورشو نیز پیشنهاد ۳۰ دلار برای نفت روسیه را ارائه داده بود. اتحادیه اروپا در کنار کشورهای گروه هفت برای اعمال سقف قیمت نفت روسیه از طریق دریا تلاش می کند که هدف از آن کاهش درآمد نفتی روسیه است. در حال حاضر از میزان تخفیفی که روسیه به خریداران نفت خود می‌دهد اطلاع کاملی وجود ندارد اما ان موضوع در کنار تداوم اعتراضات در چین و احتمال تغییر سیاست‌های کوویدصفر و محدودیت‌های کرونایی در این کشور می‌تواند معاملات بازارهای جهانی را با تغییراتی همراه کند که طبیعتا بر بورس کالامحور تهران نیز اثرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار