درس والت‌دیزنی به کارآفرینان

۳۰۰ تلاش ناموفق پیش از پیروزی
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
درس والت‌دیزنی به کارآفرینان

آیا می‌دانستید والتر الیاس دیزنی، خالق انیمشن‌های مشهور والت‌دیزنی زمانی بخاطر نداشتن ایده‌های خلاقانه از تحریریه یک روزنامه اخراج شده بود؟ او همچنین پیش از آنکه بتواند استودیوهای دیزنی، دیزنی‌لند و سپس دیزنی‌ورلد را تاسیس کند، چندین بار ورشکسته شده بود.

والت‌دیزنی به عنوان یک نابغه‌ی خلاق با ساخت فیلم‌های انیمیشن و راه‌اندازی پارک‌های موضوعی، در قرن ۲۰، دنیای سرگرمی را دگرگون کرد و به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. اما نگاهی دقیق‌تر به پیشینه او نشان می‌دهد که مسیر او به سوی موفقیت از دوران کودکی سخت و شکست‌های حرفه‌ای بی‌شمار آغاز شد.

والتر دیزنی، زاده سال ۱۹۰۱ چهارمین فرزند از پنج فرزند مادرش فلورا کال دیزنی و پدرش الیاس دیزنی بود، پدری بدرفتار که کودکی او را چنان تیره کرد تا والتر کوچک از اوج استرس به نقاشی پناه ببرد.

او شاهد بود که برادران بزرگترش یکی پس از دیگری از دست پدر فرار می‌کردند. خیلی زود او هم سن خود را بیشتر از واقعیت اعلام کرد و توانست طی جنگ جهانی راننده آمبولانس شود. پس از بازگشت از جنگ، او به عنوان کارآموز در استودیوی هنری کانزاس‌سیتی مشغول شد. او که می‌خواست کسب‌وکار خودش را داشته باشد در سال ۱۹۲۰ به همراه برادرش "روی"، کسب‌وکار خود را در زمینه کارتون راه‌اندازی کردند. شرکت آن‌ها به نام استودیو "لف-او-گرم"، (Laugh-O-Gram Studios) اما تنها چند سال بعد ورشکسته شد. او چمدان خود را بست و با تنها ۴۰ دلار در جیب به لس‌آنجلس رفت تا شانس خود را در بازیگری بیازماید. گرچه در آن کار هم شکست خورد، اما آنجا به یک کشف بزرگ دست یافت: در کالیفرنیا هیچ استودیوی انیمیشنی نبود.

او برادرش را متقاعد کرد که به غرب آمریکا مهاجرت کند و کسب‌وکار جدیدشان را راه‌اندازی کردند. چندی بعد دیزنی با خلق اوسوالد، شخصیت کارتونی خرگوش خوش شانس، به نخستین موفقیت حرفه‌ای خود دست یافت.

اما در سفرش به نیویورک برای مذاکره مجدد درباره قرارداد خود با پیمانکار، متوجه شد که تولیدکننده آن برنامه تیم انیمیشن او را گرفته و او دیگر هیچ حق قانونی نسبت به شخصیت کارتونی اوسوالد، خرگوش خوش‌شانس ندارد. او به جای درگیر شدن در یک دعوای حقوقی، ترجیح داد راه خود را در پیش بگیرد و دوباره از نو شروع کند.

در قطار برگشت به کالیفرنیا، والت‌دیرنی ، شخصیت کارتونی میکی ماوس را خلق کرد. پس از آن اما والت دیزنی دچار مشکلات مالی شد و پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با فقر و مشکلات در بازپرداخت بدهی‌ها، توانست با فیلمی که در اواخر دهه ۱۹۲۰ کلید آن را زد، به میکی‌ماوس جان بخشد. از این روز بود که او توانست به صدر صنعت انیمیشن‌سازی بازگردد. اما این کار آسانی نبود چون تا پیش از آنکه سرانجام یکی از تامین‌کنندگان مالی هویت این موش معروف را بپذیرد و برای آن حاضر به سرمایه‌گذاری شود، بیش از ۳۰۰ سرمایه‌گذار به والت‌دیزنی پاسخ منفی دادند.

در نهایت اما همین موش بامزه بود که سکوی جهش والت‌دیزنی در زندگی حرفه‌ای او شد. والت دیزنی که در ۶۵ سالگی دیده از جهان فروبست، درس بزرگی به کارآفرینان داد:

شاید بیش از ۳۰۰ بار به در بسته بخورید اما با صبوری و پشتکار می‌توانید سرانجام تاریخ‌ساز شوید و شاید روزی کسب‌وکار خود را جهانی کنید.

نویسنده: شادی آذری

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار