۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
ردپای دولت در رکود بازار سرمایه

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و ابوالفضل صمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آذر در برنامه زنگ پایان به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداختند.

فردای اقتصاد: بورس تهران در آخرین روز کاری هفته متعادل و منفی دنبال شد و مجددا شاهد واگرایی میان شاخص کل و هم‌وزن بودیم. شاخص کل با افت ۶،۵۷۹ واحدی (معادل ۰.۴۷ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است به واسطه تقاضای خوب در گروه خودرویی  امروز نیز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۲۱ درصدی همراه شد. 
به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته بازار امروز بازگشت ارزش معاملات خرد به کانال ۴ هزار میلیاردی است که در نهایت عدد ۴۳۸۸ میلیارد تومانی ثبت شد. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاریها و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها خساپا، خودرو و خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  امروز حدود ۱۲۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.
در برنامه زنگ پایان امروز همراه با فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و ابوالفضل صمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آذر به بررسی  مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداختیم. در این برنامه در رابطه با دلیل عقب ماندن بازار سهام از بازارهای موازی، نقش قیمت‌گذاری دستوری وسیاست‌های دولت در حال بد بورس و در پایان نیز راهکارهایی برای خروج بورس از روند فرسایشی فعلی نکاتی توسط کارشناسان ارائه شد.
فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه مسئله اصلی بورس تهران در این روزها اعتقاد داشت: بزرگترین مشکل بورس تهران، مالکیت دولت بر بیش از ۷۰ درصد این بازار است و به نظر می‌رسد سازمان بورس اختیارات کافی را برای سامان‌دهی بازار ندارد که همین موضوع موجب از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام شده است. وی افزود: سیاست‌های دولت از جمله حذف عرضه‌های اولیه، افزایش حجم انتشار اوراق دولتی و  افزایش چراغ خاموش نرخ بهره بدون ریسک موجب کنترل دستوری شاخص کل شده است و ریشه بی اعتمادی در بورس تهران این است که دولت رکن اساسی تصمیم‌سازی در این بازار است. 
آقابزرگی بر لزوم تغییر قانون اوراق بهادار تاکید کرد و اعتقاد داشت: تحولاتی که در نظام حکمرانی بازار سرمایه از سال ۸۴ داشتیم همچنان پابرجاست و تغییری نداشته است این در حالی است که بازار توسعه قابل توجهی داشته و در حال بزرگ شدن است بنابراین سازمان بورس و دولت باید در جهت تغییر و بروزرسانی این قانون و تقویت بخش خصوصی برای کاهش اثرگذاری دولت بر بازار سرمایه حرکت کند و این موضوع ممکن نیست مگر با استفاده و حضور نهادهای خود التزام و سهامداران در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی.

ابوالفضل صمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آذر در توضیح دلایل فضای رکودی حاکم بر بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به کلیت اقتصاد کشور، بازار سرمایه به معنای واقعی کلمه جایگاهی در اقتصاد نداشته و نقش خود را به درستی ایفا نمی‌کند. با شوک عجیبی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه به وقوع پیوست، دولت موجب به حاشیه رفتن بازار سرمایه شد. در حال حاضر بورس تهارن جذاب است اما جذابیت آن نسبت به بازارهای موازی که به صورت نجومی در حال صعود هستند کاهش یافته است. سیاست‌های انقباضی دولت نه تنها به کنترل تورم منجر نشده است بلکه ساختار و تعادل بازارها را برهم زده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آذر در رابطه با سیاست مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات یکی از بهترین ابزارها برای به تعادل رسیدن بازارها و اقتصاد است و می‌تواند کارایی بیشتری از سیاست‌های انقباضی در کنترل تورم داشته باشد. در بازار مسکن با وجود شعارهایی که برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی مطرح شد که می‌توانست به کنترل تقاضا و افزایش عرضه کمک کند اما در عمل این سیاست به درستی اجرا نشد. این روزها نیز به نظر می‌رسد شاهد بزرگنمایی در بازدهی بازار مسکن و تبلیغات برای جذب سرمایه‌ها به این بازار هستیم، موضوعی که می‌تواند سناریو سال ۹۹ بورس را در بازار مسکن تکرار کند و  درصورتی تغییر در سیاست‌های خارجی و عدم وقوع جهش ارزی به نظر می‌رسد سرمایه‌ها در این بازار منجمد خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار