۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
اعتراضات در چین به کمک بیت کوین خواهد آمد؟

بعد از اعتراضات بر سیاست کوید صفر در چین، مدتیست که این سیاست تضعیف شده و به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بازارهای مالی از جمله کریپتوکارنسی باشد

فردای اقتصاد: بعد از اعتراضات بر سیاست کوید صفر در چین، مدتیست که این سیاست تضعیف شده و به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بازارهای مالی از جمله کریپتوکارنسی باشد. چرا که شرایط اقتصاد کلان در وضعیت کنونی بر کلیه بازارها تاثیرگذار است. در این راستا برخی از تحلیلگران می‌گویند بازگشایی کسب‌وکارها در چین پس از برداشته‌شدن بخشی از محدودیت‌های طولانی‌مدت که به‌خاطر همه‌گیری کرونا در این کشور اعمال شده بودند، می‌تواند به تغییر سریع وضعیت بازارهای مالی این کشور منجر شود. به‌عقیده کارشناسان، این تغییر احتمالی در بازار چین می‌تواند به ضرر دلار و به نفع بیت کوین باشد.

بیت کوین با شاخص دلار همبستگی منفی دارد. تضعیف این شاخص می‌تواند به بهبود وضعیت کالاهای دیگر مانند طلا و یا بیت کوین بیانجامد.

از طرف دیگر در چند روز آینده یعنی روزهای ۱۳ و ۱۴ دسامبر، نرخ تورم ماه قبل و نرخ بهره بانکی جدید در آمریکا اعلام خواهد شد. انتظار می‌رود که با توجه به روند افزایشی نرخ بهره، تورم در امتداد روند نزولی خود حرکت کند، این موضوع می‌تواند برای بازار پرریسکی مانند رمزارزها خبر خوبی محسوب شود.

همچنین شنیده‌ها حاکی از این هستند که احتمالا فدرال رزرو در پیش‌برد سیاست‌های انقباضی خود نرم‌تر رفتار کند و افزایش نرخ بهره به ۰.۵ درصد کاهش یابد. این عقب نشینی به نفع بازارها خواهد بود.

اما اگر پیش‌بینی‌ها درست نباشند و انتظارات تغییر کنند، احتمال نوسانات در این بازار افزایش خواهد یافت. وجود یک گپ CME در محدوده ۱۵ و ۱۲ هزار دلار و نیاز به پر شدن احتمالی این گپ، می‌تواند خطر افت قیمت را در صورت تحقق این سناریو تشدید کند.

نظرات کارشناسان در مورد آینده قیمت بیت کوین

بیشتر کارشناسان انتظار دارند نرخ تورم نقطه به نقطه آمریکا در ماه نوامبر (آبان)، مانند ماه‌های گذشته با کاهش مواجه شود. مایکل ون دپوپ (Michaël van de Poppe)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم معاملاتی اِیت (Eight)، می‌گوید: شخصاً انتظار دارم نرخ تورم در این دوره ۷ تا ۷.۲درصد و نرخ تورم هسته ۵.۹ تا ۶.۱درصد باشد و بار دیگر تأثیر بزرگی بر بازار بگذارد. او گفته است بانک مرکزی آمریکا در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) نرخ بهره بانکی جدید را به تناسب آمار تورم این کشور اعلام خواهد کرد. یعنی اگر نرخ تورم باز هم کاهش یافته باشد، بانک مرکزی نیز سرعت افزایش نرخ بهره را پایین‌تر خواهد آورد.

جیمز چوی (James Choi)، اقتصاددان و تحلیلگر بازار سهام، به‌تازگی در توییتی به محرک‌هایی اشاره کرده است که می‌توانند باعث جهش بازار جهانی سهام شوند و در فهرست او عاملی با عنوان «رشد بازارهای نوظهور به دلیل کاهش بهای دلار» نیز دیده می‌شود. او دراین‌باره می‌گوید: اوج‌گیری تورم در آمریکا به ضعیف‌شدن دلار منتهی می‌شود و بازگشایی کسب‌وکارها در چین [پس از پایان بخشی از سخت‌گیری‌های مربوط به کرونا] فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور فراهم می‌کند. ارزش سهام صندوق بورسی املاک چین نیز از ابتدای نوامبر (آبان) ۸۰درصد رشد کرده که باورنکردنی است.

این درحالیست که چندی قبل شرکت اورگرند که یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه ملک و انبوه‌سازی در چین است بر لبه ورشکستگی قرار داشت و با کمک دولت چین توانست قدری از این بحران فاصله گیرد. خطر اورگرند به قدری بالا بود که آن را با ورشکستگی لیمن برادرز و بحران مالی سال ۲۰۰۸ مقایسه می‌کردند. بهبود صندوق بورسی املاک در این کشور نشانه‌ای از کاهش تنش در این شرکت خواهد بود.

شایان ذکر است که تتر درصدی از ذخایر خود را به سهام و اوراق تجاری اورگرند تخصیص داده بود، لذا ورشکستگی این شرکت به معنی نابودی بخش زیادی از کریپتوکارنسی بود. اما در حال حاضر با فشار قانون‌گذاران، درصد بالایی از این اوراق تجاری جای خود را با دلار آمریکا عوض کرده‌ است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار