۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
 وزیربهداشت با مجلس وقت‌ بگذراند

گزارش دیوان محاسبات بودجه کار وزیر بهداشت را سخت‌تر کرد. بودجه یک صد میلیاردتومانی معلولین در حساب دولت رسوب کرد و فقط ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار به این بخش داده شد. انتصابات فامیلی، سوءمدیریت در ماجرای واکسیناسیون و رسوب‌منابع در وزارتخانه باعث شد تا طرح استیضاح وزیر بهداشت با شدت و قوت در مجلس پیگیری شود.

 فردای اقتصاد: بیش از دو هفته است که محسن روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان بیش از ۶۰ امضا برای استیضاح بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم جمع‌آوری کرده و طرح این استیضاح را به جریان انداخته است. اصلی‌ترین سؤالی که در این راستا ایجاد می‌شود علل استیضاح وزیری است که مجلس و دولت پس از روی کار آمدنش موهبت دسترسی به واکسن انبوه و انجام واکسیناسیون گسترده را به تلاش‌های او نسبت دادند و از او بارها تقدیر کردند. در مجلس دوازدهم که اکثریت کرسی‌ها در اختیار یک جریان سیاسی است کمتر بحث استیضاح وزرا با سوگیری‌های سیاسی انجام می‌شود.

  به گزارش فردای اقتصاد، روح‌الامینی طراح اصلی استیضاح بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت ۱۶ محور برای این طرح استیضاح نوشته است. اصلی‌ترین محورهای طرح استیضاح وزیر را می‌توان کمبود و گرانی دارو دانست؛ اما انتصابات وزیر و تعامل کافی نداشتن با کمیسیون بهداشت درمان مجلس را می‌توان از علل اصلی استیضاح مطرح کرد. در طرح استیضاح وزیر بهداشت به این نکته هم اشاره شده است که از زمان تصدی عین‌اللهی بر کرسی وزارت تا کنون مجلس ۲۰۰ سؤال از وزیر بهداشت پرسیده است. اما این‌همه ماجرای استیضاح وزیر نیست. گزارش دیوان محاسبات بودجه درباره تفریغ بودجه، کار وزیر بهداشت را سخت‌تر کرد. بودجه یک‌صد میلیاردتومانی معلولین در حساب دولت رسوب کرد و فقط ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار به این بخش داده شد. این موارد و سوءمدیریت در ماجرای واکسیناسیون باعث شد تا طرح استیضاح وزیر بهداشت با شدت و قوت در مجلس پیگیری شود. اگرچه این طرح استیضاح مخالفانی مانند محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم دارد که معتقد است همه در دولت و مجلس نقاط ضعفی دارند؛ ولی وزارت بهداشت با تغییر افراد جان نخواهد گرفت؛ بلکه  باید رویکردها تغییر کند و به اصلاح ساختارها پرداخت.

  وزیر وقت زیادی با کمیسیون بگذراند

محمدعلی محسنی بندپی، رئیس فراکسیون سلامت سالمندان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فردای اقتصاد درباره استیضاح وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت باید ارتباطش با کمیسیون درمان بیشتر شود و از اختیارات کمیسیون بهداشت و درمان برای بهبود عملکرد خود استفاده کند. فکر می‌کنم وزیر وقت بیشتری باید بگذارد و مسائل را به دست افرادی که ممکن است بعضاً کارشناس نباشند نسپرد. همچنین وزیر باید بیشتر بر اجرای پروژه‌های ملی و مگاپروژه‌ها دقت کند. وزیر باید مرتب گزارش هفتگی درباره مگاپروژه‌ها بگیرد و نقاط ضعف اجرایی آن را برطرف و نقاط قوتش را تقویت کند.

   به گفته دبیر فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، ‌ موضوع دارو موضوعی مبتلابه همه کشور است و مدت‌ها است که کمبود و گرانی دارو در کشور مطرح بود؛ طرح دارویار آمد؛ ولی به زیبایی  اجرا نشد. محسنی بندپی گفت: وزیر از کمیسیون بهداشت به نفع خود استفاده کند. او بایستی از اختیارات کمیسیون بهداشت و درمان برای بهبود عملکرد خودش استفاده کند. در بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی خودشان دیدند که مجلس چقدر کمک کرد. در بحث تعرفه‌گذاری نظام پرستاری  و وصل اعتبارات بلاک شده  بهداشت و درمان در سازمان برنامه، کمیسیون بهداشت و درمان کنار وزارت بهداشت ایستاد و کمک کرد؛ از این ظرفیت باید وزارت بهداشت استفاده کند.

 وزارت بهداشت فرد فول تایم نیاز دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وجود تعارض منافع در نظام سلامت کشور گفت:  افرادی که از نظام سلامت کشور مراقبت می‌کنند باید افراد فول تایمی باشند که الان نیستند. پروژه‌های بزرگ کشور ما دست افرادی است که الان در بخش خصوصی کار می‌کنند. هم تعارض منافع این افراد بایستی کنترل شود و هم وقت کافی برای کار دولتی و ملی خود هم بگذارند. وقتی فردی مسئولیتی ملی می‌پذیرد و دولت، ملت و نمایندگان به او اعتماد می‌کنند باید تمام هم و غمش را برای اجرای بهینه آن کار بگذارد. متأسفانه در حال حاضر بعضی از افرادی که در رده‌های  بالای وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند هم‌زمان در بخش خصوصی هم‌کار می‌کنند، هم تعارض منافع دارند و هم وقت کافی نمی‌گذارند و این باعث می‌شود که ما رسوب منابع داشته باشیم.

 نباید هیچ پولی رسوب شود

 رئیس کمیته بهزیستی و توان‌بخشی مجلس افزود: باید دست‌به‌دست هم دهیم و ضعف‌های همدیگر را پوشش دهیم و کاری کنیم که ضعف‌هایمان از بین برود و نقاط قوت یکدیگر را تقویت کنیم. ازآنجاکه فارغ‌التحصیل نظام آموزشی انگلستان هستم فکر می‌کنم که نظام بهداشت و درمان انگلیس یکی از مترقی‌ترین نظام‌های سلامت در دنیا است. آن‌ها می‌گویند افراد اگر از پول خودشان می‌خواهند هزینه کنند ایرادی ندارد و آزاد هستند که هر جا می‌خواهند هزینه کنند؛ اما اگر از پول ملت می‌خواهند هزینه کنند از درآمد و سرانه بهداشت و درمان کشور قرار است استفاده کنند باید یک ساختار داشته باشیم و هرکسی صبح پا شد برای نظام سلامت ما هزینه درست نکند.

 وی با ابراز تأسف از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه معلولین به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه در زمانی که آقای بذرپاش رئیس دیوان بودند اعلام کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان از پول معلولین  در حساب بیمه سلامت رسوب شده بود. در زمانی  که ما پول کم داریم و مجلس و دولت تلاش می‌کنند و یک اعتباری برای گروهی که به‌شدت محتاج  هستند را در نظر گرفته‌اند؛ این فاجعه است؛ اما یک سال می‌گذرد و از این ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار  فقط ۲۴۰ میلیون تومان هزینه می‌شود و ۹۹ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان  می‌ماند.

   مجلس نگران است بلای معلولان سر بیماران صعب‌العلاج بیاید

 محسنی بندپی تأکید کرد: این اعتراف من نیست؛ بلکه اذعان رئیس دیوان محاسبات در صحن علنی است که این اتفاقات به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب برای هزینه‌کرد پول‌هایی است که در حساب دولت می‌ماند. این فاجعه است و این مسئله نارضایتی را در مردم تشدید می‌کند. این، یک‌تکه از گزارش دیوان در بخش بهداشت درمان بود. الان هم در صندوق بیماران صعب‌العلاج  یکی از فشاری‌هایی  که کمیسیون بهداشت درمان دارد می‌آورد این است که آن بلایی که  سر معلولین رفته سر بیماران صعب‌العلاج نیاید.

 به گفته وی، نه‌تنها این پول؛ بلکه هیچ پولی نباید رسوب شود. در هریک از دستگاه‌های اجرای که قرار است برای مردم هزینه شود هیچ پولی نباید رسوب شود؛ اما بعضاً می‌بینیم که این اتفاق می‌افتد. مجلس باید نقش نظارتی خود را بیشتر کند و این نظارت بیشتر و تذکر مکرر ما و بودن بالای سر دستگاه‌های اجرایی به انجام‌شدن بهتر کارها کمک می‌کند. امسال پس از ۱۸ سال تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری رخ داد. به‌عنوان کسی که ۳۰ سال در نظام سلامت خدمت کرده و هم نظام سلامت داخل و هم نظام سلامت خارج را می‌شناسد معتقدم که راه کسب رضایت درست‌وحسابی مردم؛ از پزشک خانواده، نسخه‌نویسی الکترونیکی، پرونده الکترونیک سلامت و از نظام ارجاع می‌گذرد. ما پول زیادی هزینه می‌کنیم؛ ولی رضایتمندی نداریم؛ به‌خاطر اینکه برای داشتن یک ساختار درست‌وحسابی وقت نمی‌گذاریم.

 وی با بیان اینکه معتقدم همه ما چه در دولت و چه در مجلس نقاط ضعف داریم گفت: اگر هرکدام از وزرا را بخواهید زیر پروژکتور نقد ببرید قطعاً در شرایط فعلی نقد زیادی به وزرا هست؛ ولی بهتر است در شرایط کنونی دست‌به‌دست هم دهیم. البته نقش نظارتی خود را خواهیم داشت.  نظام سلامت به‌واسطه اهمیتی که دارد بسیاری از ارزیابی عملکرد دولت‌ها نه در دول مختلف کشور خودمان  و دولت‌های  آقایان خاتمی، روحانی، احمدی‌نژاد و غیره بلکه ارزیابی عملکرد دولت کشورهای مختلف  از جمله در امریکا هم یکی از شاخص‌های عملکردی دولت، بحث نظام سلامتشان است. نظام سلامت حساس و فراگیر است و بعد از امنیت مهم‌ترین شاخص ارزیابی است  به همین خاطر سلامت اهمیت خاص خودش را دارد و کارکردن در این حیطه ابزارهای خودش را می‌خواهد.

 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار