۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
پشت پرده دو مرحله‌ای شدن بودجه ۱۴۰۲

محمدتقی فیاضی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه تاثیرات دو مرحله‌ای شدن روند بررسی بودجه بر فرآیندهای تصمیم‌گیری اقتصادی را بررسی کرد.

فردای اقتصاد: در سال‌های گذشته همواره در آذر و دی‌ماه بحث در رابطه با بودجه سال آینده در بین فعالان اقتصادی و بازار سرمایه داغ می‌شد چراکه لایحه بودجه در این فصل مورد بررسی قرار می‌گرفت. امسال با توجه به برنامه هفتم توسعه به نظر می‌رسد بر خلاف روال سال‌های قبل بررسی بودجه به بهار سال آینده منتقل شده و به صورت دو مرحله‌ای نیز انجام خواهد شد. تدوین بودجه سال آینده بر اساس طرح جدید مجلس بر اساس تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه طی دو مرحله صورت می‌گیرد و بر این اساس لایحه احکام در آذرماه و لایحه جداول در بهمن ماه مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت.
در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه میزبان محمدتقی فیاضی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی بودیم و تاثیرات دو مرحله‌ای شدن روند بررسی بودجه بر فرآیندهای تصمیم‌گیری اقتصادی بررسی شد. وی در این رابطه اعتقاد داشت: طرح دو مرحله‌ای شدن بررسی بودجه در شورای نگهبان در حال بررسی است که براساس آن در مرحله دولت کلیات را تقدیم مجلس کرده و در ادامه نیز دولت جداول تفصیلی را پس از تایید مرحله اول به مجلس ارائه خواهد کرد. هدف اصلی از این موضوع ارتقا سطح تصمیم‌گیری دولت به سطوح بالا است به نحوی که تصمیمات اساسی در خصوص نحوه تامین کسری بودجه، سقف منابع و مصارف بودجه، فروض آن و ... اتخاذ شود و در ردیف‌های طرح‌های عمرانی و وزارتخانه‌ها مجلس ورودی نداشته باشد.
این کارشناس در رابطه با ارتباط بودجه با برنامه هفتم توسعه نیز خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۵۱ مصوب شده که برنامه به همراه بودجه از سوی دولت تقدیم مجلس شود که این برنامه جزیی از برنامه توسعه ۵ ساله است اما در ۲۰ سال گذشته این موضوع اتفاق نیفتاده است که به همین دلیل یافتن ارتباط میان این دو مشکل به نظر می‌رسد.
او درباره وضعیت کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد منابع عمومی دولت از منابع ناپایدار بوده است یعنی فروش نفت و اوراق. در هردو مورد محدودیت‌هایی وجود دارد. از یک سو ظرفیت استفاده از اوراق به اتمام رسیده و دولت با مشکلات بیشتری در بازپرداخت اوراق مواجه است و از سوی دیگر به دلیل تداوم تحریم‌ها، دولت در صادرات و ورود منابع نفتی مشکلات قابل توجهی دارد. به نظر می‌رسد در تامین منابع بودجه ۱۴۰۱ تاکید زیادی بر منابع بانک مرکزی داشته و طبق روال همیشگی و استقراض از بانک مرکزی عمل کرده که آثار آن در تورم و قیمت‌ها قابل مشاهده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار