۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
خیز بورس برای بازگشت به قله؟

محمدرضا قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در بخش اول برنامه زنگ پایان دوشنبه مهم‌ترین متغیرها، اخبار و تحولات اخیر تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه مورد بررسی قرار داد.

فردای اقتصاد: بورس تهران روز سه‌شنبه صعودی و مثبت دنبال شد و امروز یکی از بهترین عملکردهای چند وقت اخیر خود را به ثبت رساند و توانست در روزهای اوج‌گیری بازارها، رنگ یکدست سبزی را به سهامداران خود ارائه دهد. شاخص کل بورس در روز جاری توانست بازدهی مثبت ۳.۲ درصدی را به ثبت برساند و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که به عنوان نماینده کوچکترهای بازار شناخته می‌شود، ۲.۳۲ درصد افزایش را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد قابل توجهی داشت داشت و پس از یک ماه مجددا به کانال ۶ هزار میلیاردی بازگشت و عدد ۶۲۷۵ میلیارد تومانی در نهایت ثبت شد. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و شیمیایی و در بین نمادها «پالایش»، «فولاد» و «فملی» بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  ورود پول اشخاص حقیقی به بازار ادامه داشت و حدود ۴۶۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. 
در بخش اول برنامه زنگ پایان دوشنبه میزبان محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه بودیم و مهم‌ترین متغیرها، اخبار و تحولات اخیر تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت. وی در رابطه با بازار مثبت امروز اعتقاد داشت: روند کلی بازار سرمایه مهم‌تر از نوسانات روزانه است. بورس تهران تحت تاثیر روند صعودی بازارهای موازی اقبال قابل توجهی را از سوی سهامداران تجربه کرد. اما در کنار تحولات مثبتی که در صنعت خودرو و افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد وجود دارد به نظر می‌رسد شرط مهم رسیدن بورس به سقف‌های قبلی در گرو کاهش شاخص دلار و افزایش قیمت کامودیتی‌ها خواهد بود. در این بین اما همچنان ابهاماتی نظیر افزایش نرخ بهره بدون ریسک و افزایش قیمت‌های حامل انرژی در کنار سرکوب قیمتی، بازار سهام را تهدید می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه استراتژی بهینه برای کسب سود در بازارهای مثبت عنوان کرد: با اینکه بیش از ۹۰ درصد سهام بازار مثبت بودند اما اسنفاده از روش تحلیلی مناسب می‌تواند بازدهی سهامداران را بیشتر کند. البته در نظر گرفتن گزینه یکسان برای تمام افراد را نمی‌توان در نظر گرفت و میزان ریسک‌پذیری افراد نقش مهمی را در این موضوع ایفا می‌کند. با این وجود روش بنیادی و محاسبه سود دارایی‌ها در بلندمدت همواره مفید خواهد بود اما باید در کنار آن به وضعیت کلی اقتصاد و صنایع نیز توجه داشت که حتی در کوتاه مدت نیز می‌تواند در زمان‌های خاص مانند انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی کارآمد باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار