۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
بورس همچنان به صعود ادامه می‌دهد؟

آرمین عبدی، مدیر شرکت سبدگردان کاریزما در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر آینده بازار سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: چند روزی است رشد بورس با محرک افزایش قیمت دلار آغاز شده است. از این رو مهم‌ترین سوالی که از جانب سهام‌داران و سرمایه‌گذاران خرد مطرح می‌شود، آن است که در مقطع فعلی چگونه می‌توانند سرمایه‌هایشان را همتراز افزایش سطح عمومی قیمت‌ها حفظ کنند. در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه آرمین عبدی، مدیر شرکت سبدگردان کاریزما به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر آینده بازار سهام پرداختیم. در ادامه به عوامل رشد بورس سیکل صعودی فعلی پرداخته شد و این کارشناس بازار سرمایه از جمله مهم‌ترین موارد به رشد نرخ دلار و تورم اشاره کرد و در ادامه صنایع و مقاصد سرمایه‌گذاری که می‌تواند بازدهی بالاتری را نسبت به سایر بازارها نصیب سرمایه‌گذاران کند را تشریح کرد.
آرمین عبدی در رابطه با ادامه روند صعودی فعلی بورس با چاشنی افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و تاحدودی نیما از یک سو همچنین فاصله ۲۵ درصدی دلار فردوسی و نیما اعتقاد داشت: رشد نرخ دلار نیمایی قبل از شروع بازار روز گذشته سیگنال مهمی برای بورس بود هرچند که اختلاف این دو نرخ در سقف‌های تاریخی قرار دارد اما به نظر می‌رسد با افزایش نرخ دلار آزاد، دولت مجبور به افزایش نرخ در سامانه نیما نیز خواهد شد چراکه به دلیل محدودیت‌های فروش نفت، عدم دسترسی به منابع ارزی، ورود روسیه به بازارهای صادراتی ایران و یارانه‌های پرداختی دولت به صنایع با نرخ نیما هزینه‌های کنترل نرخ دلار نیما را برای دولت افزایش داده است. 
وی افزود: به نظر می‌رسد شاهد یک رشد همه جانبه در تمام گروه‌های بازار سهام نخواهیم بود و رشد ناهمگن نمادها در روز گذشته حاکی از رفتار منطقی در بازار سرمایه است که با وجود افزایش انتظارات تورمی و نرخ دلار نمادها و صنایعی که از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، چندان مورد اقبال قرار نگرفتند و در موج صعودی پش‌رو بازار به سراغ نمادها و صنایعی خواهد رفت که پتانسیل بنیادی مناسبی داشته و از رشد دلار و تورم بیشتر منتفع خواهند شد.
این کارشناس تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بورس تهران با در نظر گرفتن رفتار منطقی از سوی فعالان، افزایش پایه پولی و تورم ۴۰ درصدی سال آینده، افزایش نرخ دلار و ثبات در نرخ کامودیتی‌ها، در صورتی که دولت صنایع بورسی را تحت فشار قرار ندهد رشد بازار سرمایه در کوتاه مدت ادامه‌دار خواهد بود چراکه در بازارهای موازی برای پول‌های بزرگ موقعیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد؛ در بازار مسکن نرخ‌ دلاری بالاتر از سقف تاریخی و نقدشوندگی پایین است که ورود و خروج به این بازار را دشوار خواهد کرد. از سوی دیگر شاهد محدودیت‌های زیادی از سوی دولت در بازار طلا و ارز هستیم که به راحتی در بازار سهام قابل اجرا نیست.
او در پایان در رابطه با صنایع پیشران در موج صعودی جدید بورس خاطرنشان کرد: چشم‌انداز رشد نرخ دلار آزاد و همچنین دلار سامانه نیما به مرور در صورت‌های مالی صنایع بورسی وارد خواهد شد و می‌توان صنایع دلاری را به عنوان یکی از صنایع  پیشتاز در نظر گرفت. البته به دلیل ریسک بودجه ۱۴۰۲ و قطعی گاز در صنایع بزرگ، بازار روی این صنایع محتاطانه عمل خواهد کرد وبا مشخص شدن نرخ خوراک و گذر از فصل زمستان می‌توان به چشم‌انداز مثبت این صنایع نیز امیدوار بود.
عبدی ادامه داد: البته در این بین باید به صنایع تورمی نظیر صنعت دارو، غذایی‌ها، سیمان و کاشی وسرامیک نیز توجه ویژه‌ای داشت چراکه با توجه به تداوم افزایش نرخ‌ها و ثبات تقاضا، شاهد افزایش سودآوری در این صنایع خواهیم بود. در صنعت شوینده و لاستیک نیز که به شدت با قیمت‌گذاری دستوری دست و پنجه نرم می‌کنند همچنان چشم‌انداز روشنی وجود ندارد اما در این بین با توجه به تحولات اخیر در صنعت خودرو می‌توان به بهبود روند این گروه امیدوار بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار