۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
تغییر پیش بینی‌ها از قیمت نفت

با وجود پیش‌بینی از رشد شدید تقاضای نفت چین برآوردها از قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

فردای اقتصاد: در حالی که نگرانی از تصمیمات فدرال رزرو و شانس وقوع رکود در پی آن قیمت نفت در بازارهای جهانی را هفته گذشته بیش از دو درصد کاهش داد، برخی موسسات و سازمان‌ها هم پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال پیش رو را مورد بازبینی قرارداده و قدری کاهش داده‌اند. یکی از این موسسات جی پی مورگان است که بر این باور است که هرچند تقاضا برای نفت در چین به رکورد جدیدی دست خواهد یافت اما عرضه نفت آنطور که پیش از این گمان می‌شد از سوی روسیه کاهش نخواهد یافت و تنها یک رویداد ژئوپلیتیکی ممکن است که بازار نفت را از تعادل خارج کند.

نگرانی از تصمیم فدرال رزرو

نفت در هفته‌ای که گذشت در تمام ۵ روز معاملاتی افت قیمت را به ثبت رساند. بهانه این افت هم نگرانی از آمار تورم آمریکا و احتمال راسخ شدن فدرال رزرو برای تداوم سیاست‌های انقباضی در راستای کنترل تورم بود.

به دنبال این نگرانی‌ها قیمت نفت‌خام آمریکا نزدیک به ۳.۵ دلار معادل بیش از ۴.۳ درصد افت کرد و به محدوده ۷۶ دلار بازگشت. نفت برنت هم حدود ۴ درصد کاهش یافت و به حدود ۸۳ دلار بر بشکه افت کرد.

آنطور که آمار نشان داد نرخ تورم آمریکا در ژانویه با وجود تداوم روند کاهشی نسبت به ماه قبل از آن بالاتر از انتظارات بود. انتظار می‌رفت تورم سالانه آمریکا در این ماه در محدوده ۶.۲ درصد باشد اما نرخ روی ۶.۴ درصد ایستاد. این موضوع در کنار اینکه همچنان نرخ تورم از نرخ ۲ درصد هدف‌گذاری شده فاصله زیادی دارد بر نگرانی‌ها افزود.

فدرال رزرو در هفته‌های اخیر نرخ بهره را ۰.۲۵ واحد درصد افزایش داد در حالی که در جلسات قبل میزان افزایش نرخ بهره سه برابر این مقدار یعنی ۰.۷۵ واحد درصد بود. با وجود اینکه بانک مرکزی آمریکا از شدت سیاست‌های پولی کاست اما رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که با توجه به داده‌های قوی در بازار کار این احتمال وجود دارد که این بانک به ریل قبلی بازگشته و نرخ بهره را با شدت بیشتری افزایش دهد. افزایش نرخ بهره به معنای افزایش احتمال وقوع رکود است و بازارها را در هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داد.

اما در کنار این مسئله بازار نفت در هفته گذشته به چین هم چشم دوخته بود. بسیاری از برآوردها از رشد چشم‌گیر تقاضای نفت از سوی بزرگترین واردکننده جهان در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهند.

رکوردشکنی واردات نفت چین

هفته گذشته برآوردهای مثبتی از رشد تقاضای چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان منتشر شد. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود از رشد تقاضای نفت این کشور را افزایش داد و اعلام کرد که چین با رشد واردات ۹۰۰ هزار بشکه‌ای حدود نیمی از رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص خواهد داد. اوپک نیز در گزارش ماهانه خود برآورد مثبتی از رشد تقاضای چین منتشر کرد.

در ادامه رویترز بر اساس گزارش‌های فعالان صنعت مدعی شد که واردات چین در سال جاری رکوردشکنی خواهد کرد. آنطور که رویترز می‌گوید بر اساس گزارش انرژی اسپکت، فکت گلوبال انرژی، اس‌اندپی گلوبال کامودیتی اینسایت و وود مکنزی، واردات نفت خام چین در سال جاری بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این رشد، افت تقاضای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ جبران خواهد شد و رکورد واردات ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز ۲۰۲۰ شکسته خواهد شد. با این حال ظاهرا این رشد تقاضا در چین نمی‌تواند به اهرمی برای جهش قیمت‌ها و رسیدن آن به اعداد سه رقمی منجر شود.

سه‌ پیش‌بینی از قیمت نفت در سال ۲۰۲۳

آنطور که اویل پرایس گزارش می‌دهد، به گفته جی پی مورگان، انتظار نمی‌رود قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، مگر اینکه یک رویداد مهم ژئوپلیتیکی دوباره بازارها را به لرزه درآورد.

جی پی مورگان در یادداشتی که جمعه منتشر کرد، گفته است: اتحاد اوپک پلاس می‌تواند ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه امسال اضافه کند و صادرات روسیه تا اواسط سال ۲۰۲۳ بهبود می‌یابد. به گفته این بانک وال استریت، انتظار می‌رود تولید نفت خام روسیه تا ژوئن بهبود یابد، در حالی که سطوح بالای قیمت‌ها مانع از خرید مجدد نفت خام آمریکا برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت (SPR) می‌شود. بنابراین فشار تقاضایی از سوی آمریکا به بازار نفت وارد نخواهد شد. جی پی مورگان رشد تقاضا در چین را ۷۷۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده که کمتر از پیش‌بینی اوپک و آژانس بین المللی انرژی (IEA) است. مجموع این عوامل این بانک را به این نتیجه رسانده که قیمت نفت امسال سه رقمی نخواهد شد.

یکی دیگر از بانک‌های وال استریت، گلدمن ساکس، بر خلاف جی‌پی مورگان انتظار دارد که قیمت نفت برنت در سال جاری به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، اما به باور این بانک نرخ بالای ۱۰۰ دلار تنها در پایان سال ۲۰۲۳ به دست خواهد آمد و میانگین قیمت برنت کمتر از ۱۰۰ دلار بر بشکه خواهد بود.  این در حالی است که گلدمن ساکس پیش از این انتظار داشت که در اواسط سال ۲۰۲۳ نفت به ۱۰۰ دلار برسد. هفته گذشته گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از میانگین قیمت برنت در سال جاری میلادی را از ۹۸ دلار به ۹۲ دلار در هر بشکه کاهش داد. برای سال آینده، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت خام برنت به طور متوسط ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد که کمتر از پیش‌بینی قبلی آن است که در محدوده ۱۰۵ دلار بر بشکه قرار داشت. با وجود کاهش پیش‌بینی‌های قیمت نفت، گلدمن ساکس همچنان یکی از صعودی‌ترین بانک‌های وال استریت در زمینه پیش‌بینی قیمت نفت خام است. گلدمن ساکس انتظار دارد تقاضای نفت چین در سال جاری پس از بازگشایی محدودیت‌های کووید ۱.۱ میلیون بشکه در روز رشد کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت نفت را در سطوجی بسیار پایین‌تر از گلدمن ساکس و جی‌پی مورگان برآورد می‌کند. بر اساس گزارش این سازمان که هفته پیش منتشر شد، قیمت نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در سطوح بالاتری معامله می‌شود اما در نیمه دوم سال قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار خواهند گرفت. بر این اساس برنت به طور متوسط در سال ۲۰۲۳ در حدود ۸۳.۶ دلار بر بشکه و نفت ‌خام آمریکا کمتر از ۷۸ دلار بر بشکه معامله خواهد شد. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار