۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
چه کشورهایی بعد از جنگ اوکراین بازار نفت خود را در چین از دست دادند؟

با افزایش صادرات نفت روسیه به چین بعد از تحریم این کشور توسط اروپا، برخی صادرکنندگان نفت به پکن در رقابت با مسکو سهم بازار خود را از دست داده‌اند.

فردای اقتصاد: بعد از تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی به دلیل حمله این کشور به اوکراین، روسیه برای فروش نفت خود به بازارهای دیگری از جمله چین رو آورده است. پکن نفت را از مسکو با تخفیف‌های چشم‌گیری خریداری می‌کند و همین موضوع به زیان تولیدکنندگان در آفریقا و آمریکای جنوبی تمام شده است. چراکه آنها سهم خود را از بازار نفت چین از دست داده‌اند. 

بر اساس داده‌ها و شرکت تحلیلی Kpler، صادرات نفت روسیه به چین در یک سال اخیر رشد حدود ۷۰ درصدی را به ثبت رسانده است. این کشور در حالی که در فوریه ۲۰۲۲ یعنی درست پیش از شروع جنگ روزانه حدود ۷۵۰ هزار بشکه نفت به چین صادر می‌کرد، یک سال بعد، در فوریه ۲۰۲۳ روزانه حدود ۱.۳ میلیون بشکه به این کشور نفت فروخته است.

روسیه بعضا با ۵۰ درصد تخفیف نفت خود را به بازار آسیا عرضه می‌کند و با همین شیوه هم توانسته بازار دیگر کشورها را از آن خود کند.

آنگولا یکی از کشورهای آسیب دیده است. صادرات روزانه این کشور به چین در ماه فوریه ۲۰۲۳ در مقایسه با کل فوریه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است. صادرات نفت از ونزوئلا، نیجریه و بریتانیا به پکن نیز کاهش یافته است. ونزوئلا حدود ۶۵ درصد از بازار خود در چین را از دست داده است.

البته این اتفاق برای همه تامین‌کنندگان نفت چین رخ نداده و صادرات نفت کشورهایی چون عربستان، امارات و عمان به این کشور تغییر چندانی نداشته است. آنطور که بلومبرگ می‌نویسد، کشورهای متضرر از افزایش صادرات نفت روسیه به چین غالبا آن دسته از فروشندگان هستند که نفت خود را در بازار نقدی به چین عرضه می‌کنند و قرارداد بلندمدتی برای فروش نفت به این کشور ندارند. از این رو چین به راحتی می‌تواند به جای نفت این کشورها نفت روسیه را که ارزان‌تر است، خریداری کند.

در مقابل کشورهایی چون عربستان، عمان و امارات که غالبا نفت خود را از طریق قراردادهای بلندمدت به چین می‌فروشند بعضا حتی با رشد صادرات نفت به این کشور واجهه شده‌اند.

با این حال آنطور که تحلیلگر ارشد کپلر می‌گوید جای نگرانی برای کشورهایی که صادرات نفتشان به چین کاهش یافته وجود ندارد. این کشورها می‌توانند بازار اروپا را که پیش از این در اختیار روسیه بود از آن خود کنند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha