۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
کمپین رسانه‌ای علیه برجام
از راست: نفتالی بنت, مسئول میز ایران در کابینه رژیم صهیونیستی, یائیر لاپید نخست وزیر و بنی گانتز وزیر دفاع اسراییل

همزمان با نزدیک شدن مذاکرات احیای برجام به خط پایان و افزایش خوش‌بینی‎‌ها، لابی‌های سنگین علیه آن شدت گرفته‌است.

فردای اقتصاد: همزمان با نزدیک شدن مذاکرات احیای برجام به خط پایان، عملیات روانی، جنگ رسانه‌ای و لابی‌های سنگین علیه این توافق شدت گرفته و وارد فاز جدیدی شده‌است.
روز چهارشنبه و ساعاتی پس از آنکه سخنگوی وزارت خارجه ایران از دریافت پاسخ آمریکا خبر داد، رسانه‌ العربیه که نزدیک به حکومت سعودی است مدعی شد که واشنگتن به تمام خواسته‌های ایران پاسخ منفی داده‌است.
 دقایقی پس از انتشار این خبر، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته در توییتی این ادعا را تکذیب و آن را «گمراه کننده» توصیف کرد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید  هم روز چهارشنبه مدعی شد که عقب‌نشینی ایران از بعضی مواضع خود باعث پیشرفت در مذاکرات شده‌است.
فردای آن روز، یعنی روز پنجشنبه،  فاز جدید کمپین اسراییلی‌ها علیه احیای برجام، فعالیت خود را وارد فاز جدیدی کرد.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل در این روز با هدف اثرگذاری بر نتیجه مذاکرات، راهی واشنگتن شد. رسانه‌های اسراییلی نیز گزارش دادند که اختلاف‌ میان این رژیم و مقامات آمریکا شدت گرفته به نحوی که بایدن به بهانه آنکه در مرخصی به سر می‌برد و در تعطیلات است، پاسخ تلفن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نمی‌دهد. همچنین گزارش شد که ممکن است لوید آستین، وزیر دفاع ایالات‌متحده در جریان سفر گانتز به واشنگتن به بهانه آنکه در آن زمان در این شهر نیست، با او دیدار نکند.
این در شرایطی است که پیش از این و در جریان دیدار ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسراییل به واشنگتن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده حاضر به دیدار با او نشد.
یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه اعلام کرد که سفر هولاتا به واشنگتن مثبت بود و بر مواضع ایالات‌متحده اثرگذار بوده‌است.
در همین روز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که در تور آفریقایی خود به سر می‌برد، اعلام کرد که مسائل پادمانی مورد ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خط قرمز ایران است و باید حل و فصل شود.
این تحولات در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان بر این باورند که ایالات‌متحده نیاز دارد تا برای اقناع نخبگان سیاسی، اسراییلی‌ها و همچنین سناتورهای جمهوری‌خواه و برخی سناتورهای دموکرات موضوعاتی را در رسانه‌ها و افکار عمومی اساسا روی میز و محل مذاکره نیستند.
حملات اخیر در سوریه نیز در همین چارچوب و با هدف اقناع اسراییلی‌ها و اطمینان‌بخشی به آنان درباره حمایت واشنگتن از اسراییل در برابر ایران صورت گرفته و ارزش دیگری ندارد زیرا مقامات ایران پس از این حملات تاکید کردند که مواضعی که آمریکا در شرق سوریه مورد هدف قرار داده اساسا به ایران وابستگی ندارند.
در همین رابطه، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت که حمله آمریکا، صرفا برای کمک به «ایجاد مقبولیت» برای توافق هسته‌ای انجام شده‌است.
کارشناسان همچنین تاکید می‌کنند که مقامات فعلی اسراییل به دلیل در پیش بودن انتخابات این رژیم در ماه نوامبر در پروژه ایران هراسی با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند تا بتوانند با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در این زمینه رقابت کنند.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
ادعای العربیه و تکذیب مرندی
دعوای برجامی آمریکا و اسراییل بالا گرفت
مهمترین خط قرمز ایران در مذاکرات
آمریکا چرا پاسخ نمی‌دهد؟
ترجمه برجامی حمله آمریکا به سوریه
واکنش مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران به ادعای حمله هوایی سنتکام
بازی انتخاباتی اسراییل با برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار