۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
رکوردشکنی اقتصاد عربستان با نفت

اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی حدود ۱۲ درصد رشد کرد که بالاترین سرعت رشد از سال ۲۰۱۱ بوده است.

فردای اقتصاد: اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی حدود ۱۲ درصد رشد کرد که  بالاترین سرعت رشد از سال ۲۰۱۱ بوده است. این رشد سریع اقتصادی ریشه در افزایش قیمت و صادرات نفت سعودی‌ها دارد.

بر اساس برآوردهای اولیه منتشر شده توسط اداره کل آمار عربستان سعودی، تولید ناخالص داخلی این کشور  ۱۱.۸ درصد رشد کرده است. رشد اقتصادی این کشور بدون نفت ۵.۴ درصد و رشد اقتصادی بخش نفت این کشور ۲۳.۱ درصد بوده است.

به گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت انرژی همراه با جنگ در اوکراین که الگوهای جهانی تجارت، تولید و مصرف را تغییر داده، به این رکوردشکنی رشد تولید ناخالص داخلی عربستان کمک کرده است. نفت در حال حاضر بیش از ۱۰۰ دلار و بیش از ۴۰ درصد بالاتر از قیمت‌ها در ابتدای سال معامله می‌شود.

برآوردها نشان می‌دهد که عربستان روزانه از فروش نفت حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و درآمد سالانه این کشور از نفت در سال جاری به بیش از ۳۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید. بر این اساس این کشور در یک ماه بیش از یک سال درآمد ایران از فروش نفت به دست خواهد آورد. 

عربستان سعودی به دلیل نفت ۱۰۰ دلاری و افزایش تولید و صادرات شاهد افزایش درآمد بوده است. پیش از این محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد در نشست داووس سوئیس گفت انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی نفت در سال جاری ۱۹ درصد رشد کند.  اگر عربستان به چنین رشد سالانه‌ای دست یابد، بیشترین رشد اقتصادی سالانه از سال ۱۹۷۳ یعنی در حدود ۵۰ سال اخیر را به ثبت خواهد رساند.

اثر افزایش درآمدهای نفتی بر اقتصاد آمریکا پیش از این در آمار دیگری هم منعکس شده بود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ بیکاری شهروندان عربستان سعودی به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۸ کاهش یافت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار