۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
حذف کارت بانکی و خرید با موبایل

کارت‌های بانکی را کنار بگذارید و از ۲‌ماه دیگر با موبایل خرید کنید. این تازه‌ترین برنامه بانک مرکزی است که درصورت موفقیت در اجرا باعث خواهد شد تا بساط سوءاستفاده از کارت‌های بانکی جمع شود.

گزارش همشهری: داستان این است که قرار است طرح هوشمند همراه بانکی موسوم به کهربا تا ۶۰روز دیگر اجرایی شود که پیامد آن تراکنش‌های خرید حضوری بدون کارت بانکی است و به‌گفته یک مقام بانک مرکزی این کار با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت صورت می‌گیرد.

دردسر خرید با کارت بانکی

استفاده از کارت بانکی به جای پول نقد در سال‌های اخیر به میزانی افزایش یافته که عملا می‌توان از پایان عصر پول نقد در دنیای امروز خبر داد، اما ازدیاد کارت‌های بانکی و خطر کپی شدن اطلاعات کارت همچنان به‌عنوان یک تهدید در شبکه پرداخت به شمار می‌رود. حالا بانک مرکزی مصمم است تا قاعده بازی را تغییر و خطر سوءاستفاده از کارت بانکی توسط کلاهبرداران را به صفر برساند.

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند: هدف‎گذاری اصلی پروژه کهربا ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور و کارت‌های بانکی در اختیار مردم است که با توجه به نیاز نداشتن به حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‎های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‌‎رود. کارشناسان توضیح می‌دهند: امنیت پرداخت با اخذ اثر انگشت مشتری طی چندین مرحله روی برنامک هوشمند تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد، علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استانداردهای امنیتی روز برخوردار است و روی برنامک هوشمند چندین کارت به‌صورت الکترونیک و غیرحضوری امکان استفاده دارد؛ این ویژگی‌ها موجب جذابیت هرچه بیشتر این روش پرداخت می‌شود.

چگونه بدون کارت خرید کنیم

به‌ گفته مسئولان بانک مرکزی با توجه به افزایش ایمنی که اتفاق می‌افتد، این امکان فراهم است که مشتری خود انتخاب کند که تراکنش از مبلغی پایین‌تر بدون رمز کارت و تنها با اثر انگشت خود مشتری انجام شود. به ‌گفته مانی‌یکتا، در این پروژه برای انجام تراکنش خرید نیازی به همراه داشتن فیزیک کارت در فروشگاه و در کنار پایانه فروشگاهی نیست، بلکه تلفن همراه هوشمند با ایمن‎‌ترین روش کارت در آن مجازی‌سازی‌ شده است و این امکان را دارد که به‌صورت غیرتماسی با پایانه فروشگاهی تعامل برقرار کند و تراکنش خرید را انجام دهد.

طبق اطلاعاتی که بانک مرکزی درباره چگونگی و روند انجام تراکنش از طریق موبایل منتشر کرده، در پروژه کهربا مشتریان یک‌بار نسبت به فعال‌سازی و نصب یکی از برنامک‌های حوزه پرداخت اقدام می‌کنند که در این ‌باره اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد؛ سپس کارت‌های بانکی خود را روی این برنامک ثبت می‌کنند و البته این کار تنها یک‌بار انجام می‌شود. سپس در هر تراکنش خرید، مشابه تراکنش‌های خرید کارتی دیگر، روی پایانه فروشگاهی مبلغ تراکنش درج می‌شود. بعد از تأیید مبلغ توسط پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که کارت روی آن ثبت شده است به‌صورت غیرتماسی در کنار پایانه قرار می‌گیرد و بلافاصله عملیات تأیید تراکنش آغاز می‌شود و رسید الکترونیک روی تجهیز پایانه فروشگاهی و نیز برنامک هوشمند در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

با خیال راحت پرداخت کنید

طبق توضیح مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، تجربه کار در روش پرداخت موبایل، بسیار مشابه تجربه کار با خرید حضوری و با کارت فیزیکی است، اما تنها به‌دلیل افزایش امنیت خرید ۲ مرتبه تأییدات همراه با اثر انگشت اخذ می‌شود و در عین حال تراکنش از طریق غیرتماسی انجام می‌شود. به گزارش همشهری، هدف از پروژه پرداخت موبایلی که استارت آن ۲۱بهمن سال ۱۳۹۹کلید خورده، افزایش رفاه و تسهیل دسترسی مردم، امنیت تراکنش‌ها و مقابله با جرم و پولشویی است. کهربا به واقع از قابلیت NFC روی گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کند و اگر گوشی کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارتخوان نصب‌شده نیز چنین قابلیتی را داشته باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک‌کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده از فیزیک کارت بانکی، وجه مورد نظر را پرداخت کند؛ به شرط آنکه اطلاعات کارت بانکی در یکی از برنامک‌های پرداخت تأیید شده از سوی بانک مرکزی، از جانب دارنده کارت ذخیره شده باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها