۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
خبر یک مقام اسراییلی از زمان احیای برجام
عکس: AFP/ آرشیو

تل‌آویو به این نتیجه رسیده که تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، امکان حصول توافق احیای برجام وجود ندارد.

فردای اقتصاد: در شرایطی که مذاکرات احیای برجام پس از چندین نوبت رد و بدل پاسخ‌های تهران و واشنگتن به پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، هماهنگ کننده برجام متوقف شده‌است، مقامات تل‌آویو کارزار گسترده‌ای علیه این مذاکرات به راه انداخته‌اند و تلاش می‌کنند تا روند این مذاکرات کارشکنی کنند.
مقامات اسراییل می‌گویند که انتظار ندارند توافق هسته‌ای با ایران پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا حاصل شود.
لائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب و ساعاتی پیش از سفر به آلمان مدعی شد که «کارزار اسرائیل برای متوقف‌کردن تلاش‌ها با هدف احیای برجام و برداشتن تحریم‌های ایران، علائم اولیه موفقیت را نشان داده‌است.» با این همه او اضافه کرد: «هنوز راه درازی در پیش است، اما نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد.»
به گزارش خبرگزاری آلمان، یائیر لاپید پیش از ورود به برلین مهم‌ترین اهداف خود از این سفر را هماهنگی مواضع در مورد برنامه هسته‌ای ایران و نهایی کردن یک توافقنامه درباره همکاری‌های استراتژیک در حوزه‌های اقتصادی و سیاست‌های امنیتی عنوان کرد.
نخست‌وزیر اسرائیل، دیروز، یک‌شنبه برای یک دیدار دو روزه از آلمان و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد این کشور، از جمله رئیس جمهور فرانک والتر اشتاین‌مایر و صدراعظم اولاف شولتس، وارد برلین شد.
همزمان، به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اظهاراتی مدعی شد که حتی اگر توافق هسته ای با ایران انجام شود این رژیم از رفتارهای ایران چشم پوشی نخواهد کرد. این مقام صهیونیست همچنین مدعی شد که مقامات ایران باید این مساله را درک کنند که به کارگیری زور و قدرت علیه رژیم صهیونیستی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم، با پاسخ دردناکی مواجه خواهد شد.
همزمان یک مقام ارشد صهیونیست گفت که تل‌آویو به این نتیجه رسیده که عملاً تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر سال جاری، امکان حصول توافق احیای برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام اسرائیلی که نامی از او برده نشده‌است به خبرنگاران گفت: «اسرائیل انتظار ندارد که ایران با یک توافق جدید موافقت کند.»
او در ادامه افزود: «در این برهه از زمان، به نظر می‌رسد که توافق هسته‌ای با ایران حداقل تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای (ایالات متحده) امضا نخواهد شد.»
پیش از این لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه و از مخالفان برجام پیش‌بینی کرده‌بود که احیای این توافق احتمالا به بعد از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است 17 آبان برگزار شود موکول خواهد شد.
گراهام که هفته گذشته در راس یک هیات دو حزبی به اسراییل سفر کرده‌بود در مصاحبه ای با نشریه «جوئیش اینسایدر»  چاپ نیویورک پیش‌بینی کرد که توافق جدید با ایران تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آتی آمریکا و اسرائیل نهایی نخواهد شد.
او در همین زمینه گفت: «من فکر نمی‌کنم احتمالی وجود داشته باشد که توافق قبل از انتخابات ما یا انتخابات اسراییل [که در اوایل نوامبر (آبان) امسال برگزار خواهد شد] اعلام شود، زیرا اعلام توافق با ایران به نفع فضای سیاسی  آمریکا و اسراییل در آستانه انتخابات نیست. اما، با وجود شکست‌های تازه در آخرین دور مذاکرات، به گمان من دولت بایدن حتما به توافقی با ایران دست خواهد یافت، چون به شدت دنبال یک توافق هستند.»
گراهام افزود که او راهی برای کنگره برای جلوگیری از پیشبرد توافق نمی بیند: «ما باید اکثریت دارای قدرت عبور از وتوی رییس جمهوری (بالای 67 رای در سنا) داشته باشیم، که (در انتخابات میاندوره ای) به آن نخواهیم رسید.»
این سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی اضافه کرد که مطمئن نیست در سنای آینده اکثریت بیش از 60 سناتور مخالف برجام وجود داشته باشد و افزود این امر احتمالا به شکل نهایی توافق احیای برجام هم بستگی خواهد داشت.
به نظر می‌رسد که نهایی نشدن برجام به فضای سیاسی آمریکا و اسراییل گره خورده‌است. دولت بایدن و دموکرات‌ها به هیچ عنوان علاقه ندارند تا با احیای برجام، انگ کرنش و تسلیم در برابر ایران به آنان چسبیده ‌شود و جمهوری‌خواهان و لابی‌های اسرائیل و اعراب در آمریکا به‌عنوان ابزاری انتخاباتی از آن استفاده کنند. بنابراین احتمالا سعی دارند تا احیای برجام را به پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که قرار است ۱۷ آبان ماه برگزار شود موکول کنند. زیرا از سویی شانس پیروزی خود را در این انتخابات افزایش می‌دهند و از سوی دیگر پس از این انتخابات، فارغ از آنکه چه نتیجه‌ای حاصل شود، می‌توانند با دستی بازتر و بدون نگرانی از عوارض سیاسی آن، توافق احیای برجام را امضا کنند.
شواهد نشان می‌دهد که بایدن علاقه‌ای به بازگشت بنیامین نتانیاهو رهبر حزب راستگرای لیکود به قدرت ندارد و رئیس‌جمهور ایالات‌متحده با یک کابینه چپ‌گرا یا میانه در اسرائیل راحت‌تر همکاری می‌کند و چنین کابینه‌ای با استراتژی آمریکا هماهنگ‌تر است.
به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، دولت کنونی مستقر در واشنگتن، بازگشت نتانیاهو به قدرت را، یک دردسر برای خود می‌داند.
آخرین خاطره تلخ بایدن از نتانیاهو، به سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد، زمانی که او در قامت معاون رئیس‌جمهور وقت، باراک اوباما، به اسرائیل سفر کرد. درست در زمان ورود او به اسرائیل، نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی دستور ساخت هزاران واحد مسکونی در بیت‌المقدس شرقی را صادر کرد. موضوعی که دولت وقت اوباما با هدف راه حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل در کنار هم با آن مخالف بود. این اقدام نوعی دهن‌کجی به دولت اوباما محسوب می‌شد و روابط دو طرف را به سردترین سطح ممکن رساند.
یکی دیگر از اقدامات نتانیاهو علیه دولت اوباما، سخنرانی او در کنگره علیه برجام در سال ۲۰۱۵ بدون توجه به خواسته‌های رئیس‌جمهور وقت، باراک اوباما، بود.
جروزالم پست چند ماه پیش در همین زمینه نوشت: «تجربه مشترک اوباما و بایدن از نتانیاهو منفی است، اما این فقط یک مشکل شخصی نیست. هر کابینه ائتلافی که رهبری آن را نتانیاهو بر عهده داشته باشد یک دردسر برای آمریکا محسوب می‌شود.»
بنابراین به نظر می‌رسد که بایدن در هماهنگی با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش کرده تا احیای برجام را به بعد از انتخابات اسرائیل موکول کند، انتخاباتی که قرار است دهم آبان ماه برگزار شود. به این ترتیب، نتانیاهو که در پیشبرد استراتژی ایران‌هراسی و استفاده داخلی از آن ید طولایی دارد، دیگر نخواهد توانست که یائیر لاپید، رهبر حزب میانه و لیبرال «آینده آنجاست» را به دلیل تسلیم و کرنش در برابر واشنگتن یا ناتوانی در زیر فشار گذاشتن آمریکا برای امضا نکردن توافق احیای برجام مورد انتقاد قرار داده و از آن به‌عنوان ابزاری انتخاباتی استفاده کند.
لفاظی‌های لاپید علیه برجام و تلاش‌های او در این مسیر نیز در چارچوب اهداف سیاست‌ داخلی و انتخابات پیش روی فلسطین اشغالی قابل تحلیل است و هم بایدن و هم لاپید تلاش دارند تا مانع از بازگشت نتانیاهو به قدرت شوند.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
پیش‌بینی سناتور ارشد جمهوری‌خواه از زمان احیای برجام
آیا برجام شکست خورده است؟
اخذ مشورت از صالحی برای توافق احیای برجام
امتیاز برجامی بایدن به لاپید؟
روایت آمریکایی از آخرین وضعیت برجام
توافق به کنگره می‌رود
اسراییلی‌ها چگونه علیه توافق کار می‌کنند؟
حمله برجامی لاپید به نتانیاهو
سرنوشت برجام به روایت وزارت خارجه اسراییل
موساد: برجام امضا خواهد شد


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار