۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
تولید رو به رشد در فولاد خوزستان با ورود به عرصه معدن

با توجه به کمبود سنگ آهن در کشور طی سال های آتی و همچنین ورود اغلب معادن حاضر در کشور به عرصه فولاد سازی، اغلب واحدهای فولادی برای تامین ماده اولیه و تضمین پیادار تولید  وادار به سرمایه گذاری در عرصه معدن شده اند.

فردای اقتصاد : آزاده حسینی: در همین راستا با توجه به ترسیم سند چشم انداز ده ساله در فولاد خوزستان و رسیدن به تولید ۱۳میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در سال، برای تضمین تولید پایدار، شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان  در سال ۱۴۰۰ به منظور ورود جدی به عرصه معادن از سوی شرکت فولاد خوزستان ایجاد شد.

در ابتدای این نشست که به منظور اطلاع رسانی در خصوص  ورود فولاد خوزستان به عرصه معدن برگزار شده بود جامعی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان توضیحاتی در خصوص هدف و انگیزه شرکت برای ورود به عرصه معدن و همچنین چالش هایی که با آن مواجه هستند بیان کرد.

مدیر عامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در این نشست خبری، اظهار داشت:یکی از مهم ترین چالش هایی که در آینده واحد های فولادی با آن مواجه میشوند و هیچ افزایش ظرفیتی بدون توجه به این موضوع اتفاق نمی افتد بحث کمبود سنگ آهن است و از این رو این شرکت در دی ماه سال ۱۴۰۰ ایجاد شد.

وحید سید علی تصریح کرد: کشور ایران ۱ درصد از جمعیت کل دنیا را دارد و ۷ درصد از منابع طبیعی جهان را در اختیار دارد. اما سهم تولید ناخالص داخلی کشور متاسفانه به زیر ۲ درصد رسیده است.

وی گفت: ضعف دیگری که در صنعت معدن کشور مشاهده می‌شود، مربوط به بحث آمایش سرزمینی و نبود برنامه جامع معدنی در کشور است. اگر این برنامه وجود می‌داشت امروز شاهد این نبودیم که شرکت‌های معدنی به دنبال صنایع فولادی باشند و شرکت‌های تولیدکننده فولاد همچون فولاد خوزستان که رتبه دوم تولید فولاد در کشور را دارد به دنبال تملک و بهره‌برداری از معادن.

اخذ پروانه برداشت ده میلیون تن سنگ آهن از گوزل دره

وی خاطر نشان کرد: شرط بقای تولید ۴ میلیون تنی و همچنین توسعه و رسیدن به سند چشم انداز فولاد خوزستان،   تامین پایدار خوراک هست و با اقداماتی که طی این مدت انجام گرفت که ۹ ماه از آن صرف اکتشاف و اخذ مجوز های لازم و پروانه بهره برداری شد، خوشبختانه در حال حاضر می توانیم اعلام کنیم که موفق به اخذ پروانه ده میلیون تنی و برداشت سنگ آهن شدیم.

سید علی ادامه داد :این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۸ معدن را بررسی و از میان آنها اقدام به تملک دو معدن کرد که یکی از آنها معدن گوزل دره است.

وی افزود: در کشور سند و الگوریتمی برای سند و تملک معادن در کشور وجود نداشت ما با دعوت از کارشناسان و نخبگان این صنعت وبا طرح پرسش های فراوان به الگوریتمی مصوب برای تملک معدن رسیدیم و خوشبختانه با سخت گیری هایی که انجام شد ما به مشخصات سنگ آهنی رسیدیم که قابلیت استفاده در فولاد سازی فولاد خوزستان را دارد.

سیدعلی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در گوزل دره انجام شد بحث ماینبل بودن ذخیره بود. پروانه‌ای که جدیداً برای این معدن صادر شده در سطح استان در حوزه سنگ آهن بی‌سابقه بوده است. در حفاری‌های انجام شده بالغ بر ۳۰ میلیون تن ذخیره نهفته به صورت ماینبل در این معدن وجود دارد.

مشارکت فولاد خوزستان و سازمان انرژی اتمی برای بهره داری از معادن جدید

وی همچنین تاکید کرد : انرژی اتمی حدود ۷۰ درصد معادن کشور را در اختیار دارد اما یکی از اتفاقات خوبی که با حضور دکتر صالحی در سازمان انرژی اتمی افتاده، پتانسیل هایی برای توسعه معادن آزاد شده و از شرکت های معتبر دعوت به همکاری به صورت مشارکتی شده است که از همین رو از فولاد خوزستان نیز برای مشارکت در بحث معدن دعوت به همکاری شده که این پهنه در نزدیکی زنجان قرار دارد و بزودی خبرهای خوبی در این خصوص نیز اعلام خواهیم کرد.

وی همنچنین از سرمایه گذاری فولاد خوزستان در سایر معادن مورد نیاز این شرکت خبر داد و گفت : فولاد خوزستان علاوه بر سنگ آهن به سایر مواد نظیر آهک، بنتونیت، دولومیت و سایر مواد افزودنی دیگرنیز دارد که در همین خصوص نیز ورود کرده و معدن آهکی را در استان خوزستان تملک کردیم.

وی همچنین در تشریح نقاط قوت اقدامات صورت گرفته در معدن گوزل دره گفت : با توجه به مطالعات صورت گرفته و اکتشافاتی که انجام شد، سنگ استخراج شده از این معدن قابلیت استفاده در برنامه های فولاد خوزستان برای خوراک سوپر مگا مدول زمزم ۳ را دارد و این موضوع در ایران بی سابقه است که معدنی در همان سال اول قابلیت استفاده داشته باشد و سودآر باشد.

سید علی خاطر نشان کرد: خط خردایش و دانه‌بندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در ماه در معدن احداث شده، پروژه‌ای که آماده‌سازی، ساخت و راه‌اندازی آن دستکم ۹ ماه زمان نیاز داشت، ظرف ۱۰۸ روز به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در معدن گوزل دره امروز نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند که افتخار داریم ۸۳ درصد این افراد از نیروهای بومی هستند. ان شاءالله که بتوانیم با برنامه‌های در دست در بالادستی که در زنجیره ارزش تولید فولاد خوزستان قرار گرفته‌ایم منشأ اقدامات موثر و خوبی باشیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ انشالله خبرهای خوبی از ورود به معادن دیگر مورد نیاز فولاد خوزستان را داریم و بحث ورود ماشین آلات را داریم که این ماشین آلات به دلیل اینکه پروانه معدنی داریم، نسبت به سایر شرکت های معدنی بسیار با قیمت کمتری تمام میشود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار