۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
عبور تجارت جهانی از آشوب کرونا؟

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل‌متحد) تحلیل خود از تجارت جهانی را با فروکش کردن کرونا در اکثر کشورهای دنیا به‌روز کرد.

فردای‌اقتصاد: داده‌های جدید آنکتاد نشان از احیای تجارت در کشورهای در حال توسعه دارد. بر مبنای داده‌هایی که این نهاد بین‌المللی به تازگی منتشر کرده، تجارت کالا و خدمات در جهان در حال توسعه از آشوب کرونا خارج شده و در حال احیا شدن است. حجم تجارت کالا و خدمات در کشورهای در حال توسعه به ۱۱.۲تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

ارزیابی نهادهای مختلف پژوهشی حاکی از این بود که کرونا آثار مخرب بسیاری بر تجارت جهان گذاشت؛ به‌طوریکه علاوه بر اختلال در زنجیره‌های تامین کالا، سیاست‌های تجاری کشورها را هم دستخوش تغییر کرد. اگرچه پیش از همه‌گیری کرونا کشورها به‌دنبال کاهش تعرفه‌ها و حرکت به سمت تجارت آزاد بودند؛ اما پس از همه‌گیری کرونا جهت سیاستگذاری‌ها به سمت محدود شدن با هدف حفاظت از شهروندان تغییر کرد. حرکتی که پیش از این در بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ میلادی تجربه شده بود.

در عین حال، اعمال محدودیت‌های دولتی فراتر از واردات و صادرات بود. این همه‌گیری به برجسته شدن محدودیت‌های اعمال‌شده در حوزه زنجیره‌های تامین جهانی و آسیب‌پذیری موجود در برابر حوادث این‌چنینی منجر شد و زمینه ایفای نقش حیاتی دولت‌ها در راستای حفاظت از زنجیره‌های تامین را فراهم کرد.

در دو مقطع پیش و پس از همه‌گیری کرونا، گذشته از اینکه سیاست‌های جهانی رنگ و بوی متفاوت می‌گیرند، حجم تجارت جهانی نیز در این دو دوره تفاوت قابل‌توجهی دارد. به دنبال همه‌گیری کرونا، حجم تجارت جهانی ۳۰‌درصد کاهش پیدا کرد. حال به نظر می‌رسد که با فروکش کردن کرونا، احیای تجارت در جهان را شاهد هستیم.

کانون سنتی تجاری جا ماندند؟

آنکتاد در خبری دیگر از برتری آشکار آسیا در تجارت دریایی خبر داده است. بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، سهم ۶۰درصدی این منطقه در بارگیری و سهم ۴۰درصدی آن در تخلیه کالا به خوبی موقعیت برتر آن را نشان می‌دهد؛ به‌ویژه در مقایسه با سهم کمتر از ۲۰درصدی کانون‌های سنتی تجاری یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار