۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
سقوط نفت به قیمت قبل از جنگ

نفت این هفته با افت ۱۰ درصدی به کف ۶ ماهه رسید و همه رشد قیمت خود بعد از حمله پوتین به اوکراین را از دست داد.

فردای اقتصاد: نگرانی از رکود اقتصاد جهانی نفت را با ریزش سنگینی مواجه کرده به طوریکه حالا طلای سیاه در قیمت‌های حدود ۶ ماه پیش یعنی قبل از حمله پوتین به اوکراین معامله می‌شود.

هر چند قیمت نفت شاخص برنت امروز (جمعه ۱۴ تیرماه) با رشد همراه بود اما همچنان نزدیک به قیمت‌ها در کف ۶ ماهه معامله شد. بهای برنت امروز به حدود ۹۶ دلار رسید در حالی که ۲۴ فوریه، روزی که پوتین به اوکراین حمله کرد، بهای نفت به ۹۹ دلار رسیده بود. نفت‌خام آمریکا هم جمعه در محدوده ۹۰ دلار معامله ‌شد که کمتر از قیمت ۹۲.۸ دلاری روز حمله روسیه به اوکراین است.  از این رو می‌توان گفت تمام رشد قیمتی که نفت به دلیل ریسک جنگ و محدود شدن تولید روسیه به دست آوره بود، حالا از دست رفته است.

قیمت نفت که خود در مسیر افزایشی قرار داشت با حمله پوتین به اوکراین با جهش بیشتری همراه شد به طوریکه برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ قیمت‌ها به بیش از ۱۰۰ دلار رسید. روند افزایش بهای نفت برای بیش از سه ماه ادامه داشت. به طوریکه نفت تا سطوح نزدیک به ۱۴۰ دلار هم رشد یافت. با این حال در سه ماه اخیر قیمت‌ها مسیر کاهشی را طی کردند هرچند که کف ۱۰۰ دلاری برنت تا هفته پیش حفظ شده بود. افت قیمت‌ها در هفته گذشته با شدت بیشتری همراه شد و طلای سیاه نزدیک به ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد به خصوص اینکه روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلیس هم از احتمال شروع یک دوره رکود اقتصادی طولانی خبر داد.

نگرانی از سمت تقاضا قیمت نفت را کم کرد

به گزارش رویترز، نگرانی‌ها از رکود اقتصادی پس از هشدار بانک مرکزی انگلیس در مورد رکود طولانی  تشدید شد. بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه با اعلام اینکه خود را برای یک دوره رکود یکساله آماده می‌کند نرخ بهره را به بیشترین میزان از سال ۱۹۹۵ افزایش داد.

بلومبرگ هم با اشاره به افت شدید قیمت نفت در هفته گذشته می‌نویسد: به دلیل افزایش شواهد مبنی بر اینکه رکود اقتصاد جهانی در حال مهار تقاضا است، قیمت‌ها نزدیک به پایین‌ترین سطح در شش ماه گذشته قرار دارد. مصرف بنزین در ایالات متحده کاهش یافته در حالی که ذخایر تجاری نفت خام آمریکا ۴.۵ میلیون بشکه رشد کرده است.

بر اسای این گزارش، تغییر جهت بانک‌ها به سیاست‌های پولی انقباضی، نگرانی سرمایه‌گذاران را در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرده و چشم‌انداز مصرف انرژی را به خطر انداخته است. علاوه بر این چین نیز نشانه‌هایی از ضعف اقتصادی را نشان داده که چشم انداز مصرف نفت خام در بزرگترین واردکننده را مختل کرده است. داده های اخیر نشان می دهد که فعالیت کارخانه‌ها در این کشور کاهش یافته و برخی نهادهای دولتی هشدار داده‌اند که وضعیت اقتصاد رو به وخامت است.

افت قیمت نفت ادامه دارد؟

کاهش قیمت‌ها علیرغم عرضه‌های نسبتا محدود اتفاق می‌افتد، از این رو تحلیلگران بازار نفت انتظار دارند که نگرانی از سمت عرضه مانع افت بیشتر قیمت‌ها شود و به نوعی کف قیمت‌ها را حفظ کند.

 گروه تولیدکننده اوپک پلاس این هفته موافقت کرد که هدف تولید نفت خود را در ماه سپتامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد، اما داده‌های اوپک نشان می‌دهد که این یکی از کمترین افزایش‌ سطوح تولید این گروه از زمان ایجاد قانون سهمیه‌بندی در سال ۱۹۸۲ بود. همچنین انتظار می‌رود نگرانی‌های عرضه نزدیک‌ زمستان افزایش یابد، زیرا تحریم‌های اتحادیه اروپا واردات نفت خام و محصولات نفتی روسیه از طریق دریا را ممنوع می‌کند. در این میان بانک آمریکا هشدار داده است که با اعمال سقف قیمتی بر واردات نفت روسیه نفت می‌تواند تا ۱۳۰ دلار رشد کند. مایکل تران، تحلیلگر RBC می‌گوید: «با توقف واردات دریایی روسیه توسط اتحادیه اروپا، این سوال کلیدی وجود دارد که آیا تولیدکنندگان خاورمیانه نفت خود را به سمت اروپا تغییر خواهند داد تا خلاء را پر کنند؟ این سیاست تحریم‌های نفتی روسیه چگونه اجرا می‌شود و چه تاثیری بر بازار نفت خواهد داشت، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید تا پایان سال مراقب آن باشیم.»

با این حال رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است که عربستان و امارات ظرفیت کافی برای افزایش عرضه و رفع کسری بازار دارند. اما آنها در حال حاضر وضعیت بازار را مطلوب و رشد عرضه را غیرضروری می‌دانند. در این گزارش آماده است که عربستان و امارات وعده داده‌اند که در صورتی که زمستان کسری بازار شدید شود آماده هستند تا ۲.۶ میلیون بشکه به تولید اوپک بیافزایند.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار