۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
جدال قیمت بیت کوین و نرخ بهره آمریکا

سیکل اخیر کریپتوکارنسی بسیار شبیه سال ۲۰۱۸ است، با این تفاوت که رمزارزها با سرعت بیشتری نسبت به افزایش نرخ بهره واکنش نشان داده‌اند.

فردای اقتصاد: بیت کوین در پی بحران سال ۲۰۰۸ و به هدف یک سیسم مالی نوین بدون مشکلات سیستم مالی سنتی به وجود آمد. در سال‌ ۲۰۰۸ نرخ بهره تا ۳.۵ درصد افزایش یافت و موجی از رکود اقتصاد ایالت متحده را در برگرفت.

از زمان پیداش کریپتوکارنسی تا کنون ریزش‌های متعددی اتفاق افتاده است. در هر کدام از این سیکل‌ها، بیش از ۸۰ درصد ارزش این بازار از بین رفته است. به نظر می‌رسد دوران رکودی که اکنون رمزارزها در آن به سر می‌برند شباهت زیادی به ریزش سال ۲۰۱۸ داشته باشد.

ریزش بیت کوین در سال ۲۰۱۸

از اواخر سال ۲۰۱۶ روند افزایشی نرخ بهره آغاز شد و در طی دو سال با ۲ درصد افزایش به ۲.۵ درصد رسید. از آنجایی که افزایش نرخ بهره به آرامی رقم خورد، در یک سال اول بیت کوین واکنش چندانی به آن نداشته و سقف قیمتی در حدود ۲۰ هزار دلار ثبت کرد، اما با ادامه دار شدن این روند و شدت یافتن افزایش نرخ بهره، بیت کوین در روند نزولی قرار گرفت.

بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۱۸ دقیقا زمانی که نرخ به بهره به ۲.۵ درصد افزایش یافته بود، با ۸۴ درصد افت، کف قیمتی در حدودا ۳۲۰۰ دلار ثبت کرد. در آن زمان برای چندین ماه نرخ بهره در محدوده ۲.۵ درصد باقی ماند و فرصت یک کف سازی قوی برای بیت کوین مهیا گشت.

از آنجایی که ایالت متحده خاطره وقوع یک رکود عظیم را در گذشته‌ای نه چندان دور در ذهن داشت، با اولین نشانه‌های رکود ناشی از افزایش نرخ بهره در سال‌های اشاره شده، نه تنها عقب نشینی کرده و محتاط‌تر رفتار کرد، بلکه تلاش کرد با سیاست‌های انبساطی و کاهش نرخ بهره در دوران‌های بعدی از وقوع رکود جلوگیری کند.

همانطور که در نمودار نیز مشخص است با کاهش نرخ بهره، بیت کوین با یک فاصله زمانی مجددا در مسیر بهبود قرار گرفت. شایان ذکر است در ریزش رمزارزها در سال ۲۰۱۸، غیر از افزایش نرخ بهره عوامل دیگری نیز دخیل بودند که به افت قیمت‌ها دامن زدند.

به نظر می‌رسد که سیکل اخیر کریپتوکارنسی بسیار شبیه سال ۲۰۱۸ است، با این تفاوت که رمزارزها با سرعت بیشتری نسبت به افزایش نرخ بهره واکنش نشان داده‌اند.

شباهت سیکل بیت کوین به ریزش قبلی

بیت کوین در سال ۲۰۲۱ و هم‌زمان با بسته‌های حمایتی که در زمان کرونا در نظر گرفته شد توانست سقف قیمتی ثبت کند. در تمام این دوران نرخ بهره ثابت و در سطح ۰.۲۵ درصد قرار داشت. اما در ادامه با افزایش تورم، مشکلات زنجیره تامین، احتمال شدت گرفتن افزایش نرخ بهره و شرایط نامساعد اقتصاد کلان این بازار در مسیر نزولی قرار گرفت. در یک طی ۷ ماه نرخ بهره با ۳ درصد رشد به ۳.۲۵ درصد رسید.

در طی یک سال گذشته، شرایط اقتصاد کلان از جمله مهمترین علت‌های ریزش قیمت بیت کوین بوده است. فعالان بازار با هر بار انتشار نرخ تورم، یا نرخ بهره، در انتظار یک نوسان در قیمت رمزارزها بوده‌اند. در طی مدت اشاره شده بسیاری از رمزارزها که از لحاظ حجم بازار عضو ۱۰۰ رمزارز برتر محسوب می‌شوند، بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.

از طرف دیگر بر خلاف سال ۲۰۱۸ که فدرال رزرو برای جلوگیری از وقوع رکورد از ادامه سیاست‌های انقباضی منصرف شد، اکنون این نهاد بر شدت افزایش نرخ بهره تا دستیابی به تورم ۲.۵ درصدی بسیار مصر است. پاول، ریئس فدرال رزور بارها و بارها طی سخنرانی‌های مختلف عنوان کرده است که به این سیاست ادامه خواهند داد حتی اگر به قیمت وقوع رکود اقتصادی باشد. لذا ممکن است روند نزولی اخیر نسبت به گذشته طولانی‌تر باشد.

 به نظر می‌رسد تا زمانی که روند افزایشی نرخ بهره ادامه دار است، نمی‌توان انتظار رشد قیمت‌ها را داشت. در واقع با توجه به آنچه قبلا نیز رخ داده است، تا زمانی که اقتصاد کلان وارد یک مرحله ثبات نشود و نرخ بهره حداقل در یک محدوده ثابت قرار نگیرد، روند صعودی رمزارزها دور از ذهن است.

علت ریزش بازار از سال ۲۰۲۱ تا کنون تنها افزایش نرخ بهره نبوده است و علل دیگری مانند مقابله چین، سقوط لونا و پلتفرم‌های دیفای و .. در این ریزش موثر بوده‌اند. اما به طور مسلم توجه بازارها مانند سهام و کریپتوکارنسی به این فاکتور اقتصادی بسیار بالا بوده است و به دلیل همبستگی زیاد بین بیت کوین و شاخص S&p500‌ و نزدک، با هر بار افزایش نرخ بهره و ریزش آنها بیت کوین افت دو چندانی را تجربه کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار