«ردبول» خالق‌اش را از دست داد

داستان تولد معروفترین نوشیدنی نیروزای جهان
۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
 «ردبول» خالق‌اش را از دست داد

دیتریش ماتشیتز، خالق نوشابه‌های انرژی‌زای ردبول، کارآفرین اتریشی و ثروتمندترین فرد این کشور امروز ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ در سن ۷۸ سالگی در گذشت. میزان دارایی ماتشیتز در هنگام مرگ بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

فردای اقتصاد: دیتریش ماتشیتز در سال ۱۹۸۴ شرکت ردبول و در سال ۱۹۸۷ برند ردبول را راه‌اندازی کرده بود. او که زاده ۲۰ مه ۱۹۴۴ بود پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری از دنیا رفت.

ماتشیتز در سال ۱۹۸۴، شرکت ردبول را برای تولید نوشیدنی پایه‌گذاری کرد که در سال‌های بعد به یک غول ورزشی در تمام دنیا تبدیل شد. داستان شکل‌گیری این برند، جذاب است:

داستان تولد یک برند موفق

ماتشیتز در دانشگاه تجارت شهر وین در رشته بازاریابی تحصیل کرده است. وی به مدت ۱۰ سال در این دانشگاه درس خواند و در نهایت در سن ۲۸ سالگی فارغ التحصیل شد. بعد از دانشگاه وی به عنوان مدیر بازاریابی بین المللی شرکت «بلنداکس » که در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت داشت مشغول به کار شد. دیتریش ماتشیتز ابتدا کارش را به عنوان فروشنده خمیر دندان آغاز کرد. او در جریان سفرهای کاری‌اش در سفری به تایلند به یک نوشیدنی شیرین نیروزا برخورد که بنا بر اظهارات خود او ناراحتی ناشی از خستگی سفر وی را از بین برد.  ماتشیتز در تایلند با یک تاجر تایلندی به نام چالیو یوویدیا که صاحب یک شرکت تولید کننده نوشیدنی انرژی‌زا بود آشنا شد. او یوویدیا را تشویق کرد که محصول خود را در بازارهای اروپایی عرضه کند و بدین ترتیب ماتشیتز شغل خود در شرکت بلنداکس را رها کرد و با یوویدیا شریک شد. هر کدام از آن‌ها مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را برای تاسیس شرکت بین‌المللی جدید خود کنار گذاشتند.

شراکت و توسعه

هر کدام از این دو شریک ۴۹ درصد سهام شرکت تازه تاسیس را در اختیار داشتند و دو درصد باقیمانده نیز متعلق به وورایوث، پسر یوویدیا تعلق داشت. همچنین توافق شد که ریاست این شرکت بر عهده ماتشیتز باشد. در سال ۱۹۸۷ این نوشیدنی جدید در اتریش عرضه شد. یوویدیا در سال ۲۰۱۲ و در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

ماتشیتز با در پیش گرفتن روش‌های بازاریابی موسوم به «بازاریابی چریکی»( guerrilla marketing) نوشیدنی‌های ردبول را تا سال ۱۹۹۷ در کشورهای دیگری مانند مجارستان، بریتانیا، آلمان و در نهایت ایالات متحده عرضه کرد. نخستین ورود او به ورزش در سال ۱۹۹۵ به عنوان اسپانسر تیم «سابر» بود. ماتشیتز در سال ۲۰۰۴، تیم جگوار را از شرکت فورد خرید و تیم ردبول را برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک ساخت. مرگ مالک ردبول در حالی اتفاق افتاد که مکس فرستاپن، راننده هلندی تیم ردبول در فصل جاری مسابقات فرمول یک از عنوان قهرمانی سال قبل دفاع کرد و قهرمان زودهنگام فرمول یک شد.

دیتریش ماتشیتز در امپراطوری بزرگ ورزشی خود، مالک تیم‌های فوتبال لایپزیگ آلمان، سالزبورگ اتریش، نیویورک ردبولز آمریکا و تیم هاکی ردبول مونیخ آلمان نیز بود. ماتشیتز در حومه شهر سالزبورگ صاحب یک مجتمع بزرگ نگهداری هواپیما و هلی کوپتر و ماشین‌های مسابقه‌ای است که در داخل آن سه رستوران بزرگ نیز وجود دارد. شرکت ردبول در سال ۲۰۰۷، یک شرکت جانبی با نام «مدیا هاوس» را تاسیس کرد که مجله ویژه «بولتن سرخ» (Red Bulletin) را در حوزه هنرهای رزمی و نمایشی و ورزش منتشر می‌کند.

گردآوری: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار