۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
آنچه در اعتراضات نادیده گرفته می‌شود

فارغ از اینکه جامعه ایران دچار گسست نسلی است یا نه باید دید که چرا شهروندان ایرانی امروز معترض‌اند؟

 فردای اقتصاد: طی هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف کشورمان عمدتا از سوی جوانان و حتی دانش آموزان اعتراضات گسترده ای برگزار شد که عموم شهروندان در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی آن را بیشتر به دهه هشتادی‌ها نسبت می‌دهند. دهه ۸۰ ها امروز در سنین نوجوانی و جوانی قرار دارند و مدارس متوسطه و دانشگاه ها در اختیار این نسل است. ترجیحات اجتماعی، سیاسی و بخصوص فردی این نسل با نسل های پیش از خود متفاوت قابل توجهی دارد. این تغییر بزرگ در نسل جدید و سرعت آن توسط جامعه شناسان و متفکران عمدتا در چند بخش همچون دسترسی بیشتر به اینترنت، خانواده‌ها و شرایط این روزهای کشور عنوان می‌شود. برخی پا را فراتر گذاشته و از عبارت "گسست نسلی" برای این پدیده استفاده می کنند. مفهومی که به دوگانگی قشرهای بزرگی از جامعه اشاره دارد. به عبارت دیگر اگر جامعه‌ای که دچار یک گسست نسلی است، اکثریت مطلقی در ترجیحات جامعه وجود ندارد و دو گروه اصلی در جامعه از نظر اکثریت تقریبا برابر هستند و ترجیحات متفاوتی دارند. در مقابل برخی جامعه شناسان معتقدند جامعه کشورمان دچار گسست نسلی نبوده و این ادعا پشتوانه علمی و آماری دقیقی ندارد. هر دوی این ادعاها با تحقیقات و پیمایش های اجتماعی است که مورد قبول یا رد خواند شد اما در حال حاضر دسترسی دقیق به اطلاعات درباره ایده‌ها و نگرش‌های جامعه وجود ندارد و برخی نظرسنجی های نهاد های مختلف در خصوص برخی پدیده های محدود همچون حجاب اجباری است که یک دید کلی را برای سیاسیون، جامعه شناسان و شهروندان ایجاد کرده است. 
 
حال فارغ از اینکه جامعه ایران دچار گسست نسلی است یا نه باید دید که چرا شهروندان ایرانی یا "دهه هشتادی ها" امروز معترض‌اند و به خیابان ها آمده‌اند؟  
فردای اقتصاد برای شفاف شدن فضای این روزها و پاسخ به این سوال در گفتگو با نوید رئیسی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی به بررسی ریشه‌ها و خواسته های معترضین پرداخته است. رئیسی معتقد است میل به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن موضوع بسیار پر اهمیتی است که در خصوص نسل جدید یا همان دهه هشتادی ها نادیده انگاشته شده است. نیرویی که از ناخرسندی ناشی از نادیده انگاشته شدن بوجود آمده که بسیار قدرتمند است.  
این پژوهشگر در ادامه به بررسی نحوه مواجهه دستگاه های حاکمیتی پرداخت و نگاه امنیتی حاکم بر فضای جامعه را ناشی از نادیده گرفتن یک نارضایتی انباشته شده دانست و یک دولت و حاکمیت ایده آل را ترسیم کرد.

ویدیوی کامل را در سه مطالبه مردم از حاکمیت ببینید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار