۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
سبقت عجیب سکه از دلار در مسیر رکوردشکنی

با نزدیک شدن قیمت دلار به مرز ۳۸ هزار تومان، قیمت سکه در آستانه ورود به کانال ۱۹ میلیون تومان قرار گرفت.

فردای اقتصاد: دلار به رالی در کانال جدید ۳۷ هزار تومان ادامه می‌دهد و امروز به مرز ۳۸ هزار تومان نزدیک شد.

امروز بانک مرکزی از دیدار قائم‌مقام ‌بانک مرکزی با معاون وزیر دارایی و مقامات ارشد بانکی ‌چین در تهران و نیز ‏سفر معاون ارزی بانک مرکزی به مسقط و دیدار با رئیس بانک مرکزی ‌عمان خبر داد. برخی فعالان بازار ارز این اخبار را به منزله تلاش بانک مرکزی جهت دریافت منابع ارزی تلقی کردند. اما این اخبار نتوانست مانع صعود دلار شود. نرخ فروش دلار در بازار تهران تا ساعت ۱۶ روز دوشنبه با رشد ۴۹۰ تومانی (۱.۳ درصدی) به ۳۷۸۹۰ تومان رسید.

قیمت سکه طلا در یک قدمی ۱۹ میلیون

قیمت سکه طرح جدید نیز ۵۰۰ هزار تومان (۲.۷ درصد) افزایش داشت و تا ۱۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان صعود کرد. به این ترتیب، سکه تنها یک گام کوچک تا ۱۹ میلیونی شدن فاصله دارد.

این در حالی بود که طلای جهانی امروز اندکی نزولی بود. اونس که شنبه بار دیگر به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار رسیده بود دوشنبه تا سطح ۱۷۹۰ دلار نزول یافت.

حباب قیمت سکه هم امروز به ۳ میلیون تومان (معادل ۱۶ درصد قیمت سکه) افزایش یافت. به عبارت دیگر سکه ۳ میلیون تومان بیش از آنچه طبق تعاریف مرسوم «ارزش ذاتی» آن یا همان ارزش طلای به کار رفته در آن شناخته می‌شود، قیمت می‌خورد.

محدودیت‌های خرید ارز در کشور، چشم‌انداز صعودی طلای جهانی و عدم دسترسی مناسب به معاملات طلای جهانی به دلیل تحریم‌ها از عواملی هستند که در رشد بیشتر قیمت سکه از دلار موثر ارزیابی می‌شوند و به عبارت دیگر، به حباب قیمت سکه طبق تعاریف مرسوم افزوده‌اند.

قیمت سکه طلا در آستانه ۱۹ میلیون تومان

چرا دلار ترمز برید؟

دلار که سال ۱۴۰۱ را با سیگنال منفی سنگ‌اندازی روسیه در یک قدمی توافق برجام آغاز کرد و سپس با حذف ارز ترجیحی و رشد انتظارات تورمی برای اولین بار تا ۳۳ هزار تومان صعود کرد، در مرداد امسال با ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن تا کف ۲۸ هزار تومان کاهش یافت. اما ابتدا ناکامی مذاکرات و سپس اعتراضات اخیر موجب شد تا دلار از شهریور دوباره به مسیر صعودی برگردد و تا نزدیکی ۳۷ هزار تومان صعود کند. سپس دلار برای مدت کوتاهی (کمتر از یک ماه) از سقف خود عقب‌نشینی کرد و حوالی ۳۵ هزار تومان ثبات داشت که بسیاری از فعالان بازار ارز اقدامات بانک مرکزی را در متوقف کردن رشد دلار موثر ارزیابی می‌کردند.

اما حالا با تداوم ناآرامی‌های داخل کشور و از سوی دیگر، موضع‌گیری سایر کشورها علیه ایران که با سفر اخیر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به عربستان وارد فاز جدیدی شد، دلار روند صعودی جدیدی به خود گرفته است. چشم‌انداز متغیرهای کلان اقتصادی نیز چندان مناسب نیست و به رالی دلار سوخت اضافه می‌کند. از جمله آن‌ها باید به تداوم رشد نقدینگی و پایه پولی بالای میانگین بلندمدت، نگرانی از کسری بودجه سنگین سال جاری با توجه به عدم رفع تحریم‌ها و تورم نقطه‌ای نزدیک به ۵۰ درصد اشاره کرد.

سبقت سکه از دلار در مسیر رکوردشکنی
دلار و برخی تحولات موثر بر آن طی چند سال اخیر

بانک مرکزی شکاف نرخ‌های رسمی و آزاد را کم کرد

رسیدن دلار به سطوح دیده نشده موجب افزایش خریدهای خرد شده است. بر همین اساس، حجم معاملات دلار توافقی امروز به بیشترین مقدار از ۱۱ آبان رسید. قیمت دلار با کارت ملی هم ۴۰۰ تومان افزایش داشت و به نرخ ۳۵۷۷۰ تومان عرضه شد.

قیمت دلار مسافرتی نیز پس از چند روز توسط صرافی ملی به‌روزرسانی شد و با افزایش ۲۲۰۰ تومانی (۶.۶ درصدی) به سطح بی‌سابقه ۳۵۷۸۰ تومان رسید.

به این ترتیب، قیمت دلار سهمیه‌ای (با کارت ملی) و مسافرتی بالاخره یکی شد. دلار مسافرتی در ماه‌های گذشته یکی از جدی‌ترین رانت‌های ارزی را ایجاد کرده بود. برای مثال، یک ماه پیش که دلار آزاد ۳۶ هزار تومان شد، نرخ دلار مسافرتی هنوز در کانال ۲۹ هزار تومان بود. این اختلاف ۷ هزار تومانی رانت‌های چند میلیون تومانی از آنِ مسافران کشورهای خارجی می‌کرد.

این در حالی است که طبق اخبار غیررسمی گفته می‌شود امروز دلار نیما نیز بالای ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بانک مرکزی روز گذشته با تصمیم برای تبدیل حواله‌های صادرکنندگان به اسکناس که امکان فروش در بازار توافقی را دارد، در واقع به صادرکنندگان اجازه داد سهم بیشتری از درآمد خود را به نرخ آزاد تبدیل به ریال کنند. این اتفاق با افزایش انگیزه صادرکنندگان برای عرضه ارز می‌تواند موجب افزایش عرضه ارز و کاهش قیمت دلار در کوتاه‌مدت شود. هر چند که در صورت تداوم افزایش انتظارات تورمی، در پایین نگه داشتن نرخ دلار ناکام خواهد بود.

سبقت سکه از دلار در مسیر رکوردشکنی
نرخ دلار روی تابلوهای رسمی هم افزایش یافت

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار