۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
وارد فاز تخریب مذاکرات نشوید

به دنبال بیانیه تروییکای اروپایی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه و میخاییل اولیانوف به آن واکنش نشان دادند.

فردای اقتصاد: به دنبال بیانیه تروییکای اروپایی در انتقاد از موضع برجامی ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، شنبه شب این بیانیه را  را غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم دانست. میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات برجام نیز، بیانیه سه کشوراروپایی را «نابهنگام» توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، کنعانی در همین زمینه گفت: «باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده‌است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بودند و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند.»
کنعانی با یادآوری انفعال طرف‌های اروپایی در ماه‌های اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایه‌گذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: «به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.»

مشکل اصلی بایدن ضعیف است

همزمان، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند تاکید کرد که هر چقدر توافق هسته‌ای به تاخیر بیفتد، مشکلات کشورهای اروپایی نیز بیشتر خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: «ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.»
مرندی افزود: «روشن است که تروئیکای اروپایی خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. رئیس آژانس در صف اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست و از آن ها پیروی می کند.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل هشدار داد: «هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد، مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد.»
او تاکید کرد که بایدن ضعیف است و قبل از انتخابات میان دوره‌ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می‌برد.
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در پایان گفت: «ایرانی‌ها از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی‌ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.»

بیانیه تروییکای اروپا

عصر شنبه، سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک‌ مدعی شدند که مواضع و خواسته‌های ایران در مذاکرات وین، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه، آلمان و بریتانیا موسوم به «تروئیکای اروپا» در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.
تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: «این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.»

موضع روسیه

در واکنش به بیانیه سه قدرت اروپایی، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، بیانیه تروییکای اروپایی را «بسیار نابهنگام» توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، میخاییل اولیانوف در توییتی نوشت: «واقعا بسیار نابهنگام بود. دقیق در لحظه حساس گفت‌وگوهای وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.»

ادعاهای جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

در این میان، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیروز در سخنانی با اشاره به تلاش‌های این رژیم برای ممانعت از احیای برجام گفت که تل‌آویو، اطلاعاتی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به کشورهای اروپایی داده‌است.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، یائیر لاپید، نخست وزیر اسراییل گفت که کمپینی سیاسی برای توقف توافق هسته‌ای و مقابله با رفع تحریم‌های ایران در پیش گرفته است.
لاپید مدعی شد: «دلایلی داریم که نشان می‌دهد تلاش‌های ما موفق بوده است.»
او پیش از این با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «همانطور که با رئیس‌جمهور بایدن توافق کردیم، آزادی عمل کاملی برای ممانعت از احتمال بدل شدن ایران به یک تهدید هسته‌ای، خواهیم داشت.»
نخست وزیر اسراییل افزود: «هنوز زود است که بگوییم آیا در متوقف کردن توافق هسته‌ای موفق بوده‌ایم یا نه اما اسرائیل برای هر تهدید یا سناریویی آماده است.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
پیش‌بینی سناتور ارشد جمهوری‌خواه از زمان احیای برجام
آیا برجام شکست خورده است؟
اخذ مشورت از صالحی برای توافق احیای برجام
امتیاز برجامی بایدن به لاپید؟
روایت آمریکایی از آخرین وضعیت برجام
توافق به کنگره می‌رود
اسراییلی‌ها چگونه علیه توافق کار می‌کنند؟
حمله برجامی لاپید به نتانیاهو
سرنوشت برجام به روایت وزارت خارجه اسراییل
موساد: برجام امضا خواهد ش

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار